Икономически университет – Варна

Бизнес и мениджмънт (с преподаване на английски език)

ОКС: Бакалавър

Форма на обучение: Редовно обучение

Брой семестри: 8

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2025

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика
  • Да характеризира особеностите, съдържанието и структурата на учебния план на специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“, както и на включените в него учебните дисциплини и тяхното предназначение.
  • Да дефинира професионалните знания, умения и компетентности на специалиста в областта на управлението на бизнеса и предприемачеството с образователно-квалификационна степен (ОКС) „бакалавър“, в съответствие с установените по Ниво 6 на Националната квалификационна рамка (НКР) – Подниво 6Б Бакалавър, съответно по Ниво 6 на Европейската квалификационна рамка (ЕКР) – Първи цикъл на квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование (КРЕПВО).
  • Да служи като база за разработване и усъвършенстване на учебната документация (учебен план и учебни програми), както и на учебното съдържание при обучение на студентите от специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“.
  • Да осигури необходимата научна, теоретична и практическа основа на обучението в специалността с широко и ефективно използване на съвременни методи и средства.
  • Да даде реална представа на обучаваните за възможностите на бъдещата им професионална реализация и за конкретните длъжности, които могат да заемат след завършването им.
  1. Професионални знания и умения

Основната цел на обучението в специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“ е подготовката на компетентни икономисти, които да се реализират успешно на пазара на труда в малки, средни и големи предприятия с национален и международен характер, както и да основат свой собствен бизнес и да го управляват ефективно.

В тази връзка, в обхвата на професионалните знания и умения влизат:

  1.  Знания и умения за създаване на бизнес единици в съответствие с особеностите на средата, в т.ч.
  •  пазарни анализи и анализи па бизнес средата във всичките й форми и характеристики;
  •  стратегическо планиране и поемане на предприемачески инициативи;
  •  изготвяне на финансови и пазарни обосновки с цел адаптиране на нов или съществуващ бизнес към външни и вътрешни фактори;
  •  разработване на стратегии за нов или развитие на съществуващ бизнес;
  •  целеполагане в сферата на бизнеса и мениджмънта;
  •  планиране на договорни отношения с потенциални клиенти и бизнес контрагенти;
  •  разработване на планове за позициониране на нови или съществуващи продукти на националните и международни пазари;
  •  изготвяне на инвестиционни планове и финансови анализи и др.
  1.  Мениджмънт на процесите в действащи бизнес организации, в т.ч.:
  •  успешно приложение и изпълнение на стратегически обосновани решения;
  •  управление на човешките ресурси в бизнес организациите;
  •  мениджмънт на инвестиционни и бизнес проекти;
  •  управление на продуктовото портфолио;
  •  решаване на конфликти на бизнес равнище;
  •  успешно и ефективно водене на преговори с клиенти и контрагенти;
  •  мениджмънт на иновационни решения;
  •  управление на корпоративна социална отговорност на бизнес организациите;
  •  управление на финансите и свързаните с тях особености на финансово-счетоводната дейност на организациите;
  •  използване на информационните технологии за успешно имплементиране на стратегии и планове на развитие на бизнеса и др.

Наред с посочените по-горе знания и умения от професионален характер, обучението в специалността акцентира върху развиването на обхватно аналитично практико-приложно мислене.

  1. Обучение по специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“

Обучението по специалност „Бизнес и мениджмънт (с преподаване на англ. Език)“ е в редовна форма, изцяло на английски език и цели осигуряването на широка подготовка на обучаваните в сферата на създаването и управлението на бизнес единици.

Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “бакалавър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.

За целите на обучението по дисциплината се залага използването на съвременни методи на преподаване от висококвалифицирани преподаватели с богат експертен теоретичен и практико-приложен опит, подпомагани с иновативни технически средства и добре развита материална база.

Продължителността на обучението е 8 семестъра (4 години), а изучаваните дисциплини са структурирани в 3 направления:

В направление 1 са ситуирани фундаментални дисциплини, чиято цел е да осигурят общи базови познания в областта на икономика, математика, информационни технологии, финанси, счетоводство, маркетинг, въведени в теоретичните основи на мениджмънта и др. В това направление се залага и изучаване на чужд език с цел обогатяване на общата езикова подготовка на студентите. Изучаването на дисциплини от посоченото направление е необходима предпоставка за умело и ефективно усвояване на учебния материал, включен в дисциплините от следващите две направления.

Направление 2 включва университетски специализирани дисциплини. Тяхната основна задача е да допълнят натрупаните познания в областта на статистиката, правото, бизнес комуникациите, европеистиката и др.

В направление 3 са обособени дисциплини, насочени към усвояване на тясно специализирани познания за бизнеса и мениджмънта, в т.ч. за управление на човешките ресурси; предприемачество и иновации; управление на продажбите; финансов и инвестиционен мениджмънт, изследователски методи за бизнес анализи; стратегически маркетинг и др.

За осигуряване на ефективно усвояване на учебния материали по време на лекционните и семинарни занятия се залага активна работа върху практико-приложни казуси и задачи, ролеви игри, участие в дискусии и др.

За целите на дипломирането, на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.

  1. Възможности за реализация

Завършилите специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“ имат възможност да се реализират в следните направления:

  • Ръководители в сферата на бизнес услуги, административни и финансови дейности; ръководители по политики и стратегическо планиране, в т.ч. управление на човешките ресурси, по продажби, маркетинг и развойна дейност, производство, туризъм, търговия и др.
  • Специалисти в областта на финансите, управление на персонала и кариерно развитие, продажби, маркетинг и връзки с обществеността, административни приложни специалисти, в т.ч. офис мениджъри и др.
  • Икономически и финансови анализатори и анализатори по управление и организация; анализатори, проучване на пазари и ефективност на стопанската дейност; бизнес консултанти; консултанти по управление и др.

Наред с посочените алтернативи, завършилите студенти ще развият в достатъчно голяма степен умения и познания в областта на предприемачеството, което е предпоставка за реализация на собствени бизнес идеи по отношение на изграждане на нови предприятия с различен предмет на дейност и отново с международен характер.

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“

Съгласно Националната квалификационни рамка, студентите придобиват следните компетенции:

1. Самостоятелност и отговорност:

-  притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;

-  поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;

- проявява творчество и инициативност в управленската дейност;

- преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;

2. Компетентности за учене;

- последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;

3. Комуникативни и социални компетентности:

- формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;

- изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;

- проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с други те;

- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;

4. Професионални компетентности;

- събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта на маркетинга с цел решаване на конкретни задачи;

- прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;

- проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;

 използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.

Рекламна брошура за специалност “Бизнес и мениджмънт (с преподаване на английски език)“

 

Специалност
Начална година
2025
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
Фундаментални
Информатика 1 9 Изпит 270 195 75
Микроикономика 1 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 1 1 Текуща оценка 30 0 30
Приложна математика 1 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1)
1 3 Текуща оценка 90 60 30
Мениджмънт 2 8 Изпит 240 165 75
Макроикономика 2 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 2 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на правото 2 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на счетоводството 3 9 Изпит 270 195 75
Въведение във финансите 3 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 3 1 Текуща оценка 30 0 30
Маркетинг 3 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 4 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на статистиката 4 9 Изпит 270 195 75
Общо за Фундаментални 96 2880 1950 930
Специални
Академични изследвания 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на бизнеса 4 9 Изпит 270 195 75
Бизнес етика и корпоративна социална отговорност 4 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
4 6 Изпит 180 120 60
Старт-ъп и иновации 5 8 Изпит 240 165 75
Управление на човешките ресурси и организационна психология 5 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
5 8 Изпит 240 180 60
Операционен мениджмънт 6 7 Изпит 210 135 75
Бизнес анализи 6 6 Изпит 180 120 60
Управление на продажбите и логистика 6 7 Изпит 210 135 75
Международна търговия 7 8 Изпит 240 165 75
Изследователски методи 7 8 Изпит 240 180 60
Бизнес интелигентни и аналитични платформи 7 8 Изпит 240 180 60
Избираеми дисциплини (1)
7 6 Изпит 180 120 60
Дипломантски семинар 8 5 Изпит 150 120 30
Финансов и инвестиционен мениджмънт 8 5 Изпит 150 75 75
Устойчив бизнес 8 5 Изпит 150 90 60
Стратегически маркетинг и мениджмънт 8 5 Изпит 150 90 60
Общо за Специални 118 3540 2415 1125
Университетски специални
Избираеми дисциплини (1)
3 4 Изпит 120 60 60
Избираеми дисциплини (1)
5 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
6 5 Изпит 150 90 60
Общо за Университетски специални 15 450 270 180
Практическо обучение
Практическо обучение 6 8 Изпит 240 240 0
Общо за Практическо обучение 8 240 240 0
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
8 10 Изпит 300 300 0
Общо за Дипломиране 10 300 300 0
Общо за целия курс на обучение 247 7410 5175 2235


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7, 7 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 1, 1, 3, 1, 3 900 495 405
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти
2 Компетентности: 1 - Езикова грамотност, 2 - Многоезикова, 3 - Математическа компетентност и точни науки, 4 - Цифрова, 5 - Личностна, 6 - Гражданска, 7 - Предприемаческа, 8 - Културна осведоменост и изява