Икономически университет – Варна

Маркетинг

ОКС: Бакалавър

Форма на обучение: Редовно обучение

Брой семестри: 8

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2025

МАРКЕТИНГ СПЕЦИАЛИСТИ
Специалистите по маркетинг са хората, които се занимават с: откриване и обслужване на фирмените клиенти, разработване и модифициране на продукти, които трябва да задоволяват в максимална степен нуждите и желанията на клиентите; препоръчват кои са най-подходящите цени; къде е най-добре да се продават фирмените продукти; кои са верните комуникации (реклами, търговски промоции, лични продажби и събития от обхвата на връзките с обществеността); разработват маркетингови стратегии, за да се постигне най-голям успех. Специалистите по маркетинг са хората, които имат ангажиментите да наблюдават как се променя средата, в която работи компанията и какви са последствията от тези промени. Те могат да подпомагат управляващите една компания при изграждането на фирмената й култура и цялостният й облик.

 

РЕАЛИЗАЦИЯ
Специалистите, завършили тази образователно-квалификационна степен, могат да се реализират във фирмите като функционални специалисти и мениджъри в сферата на публичните (държавна администрация, здравеопазване, образование и др.) и бизнес организации. Тези длъжности са свързани с цялостната маркетингова дейност на фирмите и организациите - категориите длъжности са:
  • маркетинг мениджър;
  • ръководител / мениджър отдел;
  • мениджър проучване на пазари;
  • мениджър покупки/продажби;
  • ръководител отдел маркетинг;
  • специалист, продажби;
  • специалист, маркетинг и реклама
  • рекламен агент;
  • ръководители в търговията на едро и дребно;
  • персонал, информиращ клиенти;
  • супервайзър, магазин;
  • търговски представител;
  • продавач – консултант и др.

Специалност Маркетинг

I. Професионални знания и умения

Целта на обучението по специалността е да се формира такава съвкупност от  общонаучни, общопрофесионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите за изпълняване на трудови дейности, свързани с маркетинга. Конкретното описание на професиите (трудовите дейности) е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.

Основните знания, умения и компетенции, които обучението има за цел да постгне по специалността, са в следните насоки:

Диагностика на бизнес средата с цел:

  • адаптиране към факторите от обкръжаващата среда;
  • въздействие върху микрообкръжението на компаниите;
  • анализ на силните и слабите страни на компаниите и разработване на конкуретноспособен маркетингов микс.

Анализ и разработване на пазари чрез:

  • предлагане, оценяване, избор и реализация на адекватни маркетингови решения;
  • анализ, планиране, организиране и контрол на маркетинговата дейност във фирмата;
  • управление на продуктовия портфейл на компаниите;
  • управление на дистрибуцията;
  • управление на комуникациите;
  • управление на цените;
  • анализ и управление на контактите с клиентите.

II. Обучение по специалност "Маркетинг"

Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез възможност за изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления:

Първото направление обхваща широка фундаментална подготовка на студентите в областта на: икономиката, управлението, финансите, маркетинга, приложната математика, информатиката, счетоводството, статистиката, правото.

Второто направление включва специализирани дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка в областта на международния бизнес, като: маркетингови изследвания, продуктов мениджмънт, маркетингова етика, управление на дистрибуцията, маркетингови комуникации, ценови практики и решения, международен маркетинг и др.

Третото направление обхваща дисциплини, които са насочени към развиване на професионални бизнес компетенции, като: маркетинг на специални събтия, бизнес комуникационни умения, съвременни маркетингови практики, маркетингов анализ и др.

За тяхното усвояване се реализират ефективни форми на обучение като: практически занятия и изследвания, решаване на казуси и на реални ситуации по задание от компании, разработване на курсови проекти, крос-изпитни дебати и други. Студентите изучават маркетинговите процеси на място в организациите под формата на учебна практика през третата година от обучението си.

Обучението по специалността се реализира в редовна форма. Формата е предназначена за завършилите средното си образование в страната или в чужбина, за получаване на ОКС „бакалавър“ по икономика. Редовното обучение се осъществява в 8 семестъра. Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.

Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “бакалавър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.

III. Възможности за реализация

Цел на програмата по „Маркетинг” е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации и/или техни подразделения и/или в структурите на публичната администрация, (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на маркетингови специалисти, (3) управляват поверените им ресурси на организациите-работодатели, (4) оползотворяват възможностите за бизнес развитие, (5) мислят креативно и анализират бизнес (и в частност маркетинговите) процеси.

Специалистите, завършили тази специалност могат да се реализират като функционални специалисти и/или мениджъри в сферата маркетинга на публични и бизнес организации на следните позиции: маркетинг мениджър; ръководител / мениджър отдел; мениджър проучване на пазари; мениджър прокупки/продажби; ръководител отдел „Маркетинг“; специалист „Продажби“; специалист „Маркетингови комуникации“; рекламен агент; ръководители в търговията на едро и дребно; персонал, информиращ клиенти; супервайзър; търговски представител; маркетинг девелъпър и др.

IV. Компетенции, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Маркетинг“

Съгласно Националната квалификационна рамка, студентите придобиват следните компетенции:

Самостоятелност и отговорност:

  • притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;
  • поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
  • проявява творчество и инициативност в управленската дейност;
  • преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;

Компетентности за учене:

  • последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;

Комуникативни и социални компетентности:

  • формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;
  • изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
  • проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с другите;
  • пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;

Професионални компетентности:

  • събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта на маркетинга с цел решаване на конкретни задачи;
  • прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
  • проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;
  • използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.
Специалност
Начална година
2025
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
Фундаментални
Информатика 1 9 Изпит 270 195 75
Микроикономика 1 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 1 1 Текуща оценка 30 0 30
Приложна математика 1 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1)
1 3 Текуща оценка 90 60 30
Мениджмънт 2 8 Изпит 240 165 75
Макроикономика 2 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 2 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на правото 2 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на счетоводството 3 9 Изпит 270 195 75
Въведение във финансите 3 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 3 1 Текуща оценка 30 0 30
Маркетинг 3 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 4 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на статистиката 4 9 Изпит 270 195 75
Общо за Фундаментални 96 2880 1950 930
Специални
Академични изследвания 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Маркетингови изследвания 4 9 Изпит 270 195 75
Ценови практики и решения 4 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
4 6 Изпит 180 120 60
Потребителско поведение 5 8 Изпит 240 165 75
Продуктов мениджмънт 5 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
5 8 Изпит 240 180 60
Управление на дистрибуцията 6 7 Изпит 210 135 75
Маркетингови комуникации 6 7 Изпит 210 135 75
Избираеми дисциплини (1)
6 6 Изпит 180 120 60
Маркетингов мениджмънт 7 8 Изпит 240 180 60
Маркетингови анализи 7 8 Изпит 240 180 60
Бранд мениджмънт 7 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
7 6 Изпит 180 120 60
Международен маркетинг 8 5 Изпит 150 75 75
Маркетинг на услугите 8 5 Изпит 150 90 60
Интерактивен маркетинг 8 5 Изпит 150 90 60
Дипломантски семинар 8 5 Текуща оценка 150 120 30
Общо за Специални 118 3540 2415 1125
Университетски специални
Избираеми дисциплини (1)
3 4 Изпит 120 60 60
Избираеми дисциплини (1)
5 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
6 5 Изпит 150 90 60
Общо за Университетски специални 15 450 270 180
Практическо обучение
Практическо обучение 6 8 Изпит 240 240 0
Общо за Практическо обучение 8 240 240 0
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
8 10 Изпит 300 300 0
Общо за Дипломиране 10 300 300 0
Общо за целия курс на обучение 247 7410 5175 2235


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7, 7 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 1, 1, 3, 1, 3 900 495 405
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти
2 Компетентности: 1 - Езикова грамотност, 2 - Многоезикова, 3 - Математическа компетентност и точни науки, 4 - Цифрова, 5 - Личностна, 6 - Гражданска, 7 - Предприемаческа, 8 - Културна осведоменост и изява