Икономически университет – Варна

Дигитални технологии в бизнеса

ОКС: Бакалавър

Форма на обучение: Редовно обучение

Брой семестри: 8

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2024

Целта на обучението по специалността „Дигитални технологии в бизнеса“ е подготовка на специалисти с висше образование с образователно-квалификационна степен „бакалавър”, които имат умения и компетентности, свързани с приложението на дигитални технологии в бизнеса.

В хода на обучение студентите могат да избират специализиращи дисциплини от блокове с изборни дисциплини, което им дава възможност сами да определят бъдещата си специализация.

Подготовката, която имат в областта на икономиката и информатика, им позволява да заемат широк кръг от длъжности в ИТ сферата. Отговорностите, които имат, най-често са свързани с управление на ИТ проекти, проектиране и изграждане на софтуерни системи в бизнеса.

Завършилите специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ могат да създадат стартъп компания, могат да работят в публичния сектор или в бизнес организации. Завършилите студенти успешно се реализират – например като системни анализатори, софтуерни разработчици, мениджъри на ИТ проекти, проектанти и администратори на бази данни, уеб разработчици и QA специалисти.

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Квалификационната характеристика има следното предназначение:

  • Да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение;
  • Да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за бакалавър по „Дигитални технологии в бизнеса“;
  • Да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на студентите от специалността;
  • Да ориентира обучаващите се какви длъжности могат да заемат след завършването си.

Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи, средства и информационни технологии. Учебният план на специалността е съставен при отчитане мнението на потребители на кадри, на студенти и отчитане на добрите образователни практики по предлагане на аналогични учебни програми в България и в чужбина.

 

  1. Професионални знания и умения

Целта на обучението по специалността е да се формират у студентите знания, умения и компетенции за изпълняване на разнообразни дейности в областта на изграждането и управлението на дигитални технологии в бизнеса. Професиите, за които се подготвят студентите, са посочени в раздел IV на настоящата характеристика.

Основните знания, умения и компетенции, към които е насочено обучението по специалността, са в следните насоки:

  1. Приложение на дигитални технологии в бизнеса чрез:
  • съвременни методологии и методи;
  • различни езици за програмиране;
  • бази от данни;
  • уеб технологии;
  • бизнес софтуер.
  1. Управление на дигитални технологии в бизнеса на базата на:
  • съвременни знания за информационните системи и подходите за развитието им;
  • познаване на новите информационни и комуникационни технологии;
  • умения за  управление на ИТ проекти;
  • умения за системно администриране и за администриране на бази от данни.

 

  1. Обучение по специалност „Дигитални технологии в бизнеса“

Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез възможност за изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления.

Първото направление обхваща широка фундаментална подготовка на студентите в областта на икономиката: Микроикономика, Макроикономика,  Въведение във финансите, Теория на счетоводството, Маркетинг, Теория на управлението и др.

Второто направление включва специализирани дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка в областта на разработването и развитието на дигитални технологии в бизнеса: Основи на информационните системи; Проектиране на информационни системи; Бази от данни; Алгоритмизация и програмиране; Приложно програмиране; Уеб технологии; .NET технологии; Бизнес интелигентни и аналитични платформи и др.

Третото направление обхваща дисциплини, които са насочени към развиване на умения за управлението и администрирането на софтуерни системи в бизнеса: Управление на ИТ проекти; Софтуерен бизнес; Управление на информационната сигурност; Компютърни архитектури; Операционни системи; Компютърни мрежи и комуникации и др.

За ефективното формиране на знания и умения се използват разнообразни форми за обучение: практически занятия в компютърни лаборатории; решаване на казуси и задачи от практиката; разработване на курсови проекти; самостоятелни проучвания; екипна работа и др. Осигурен е достъп до съвременни софтуерни продукти по академичните програми на водещи ИТ фирми. Студентите се запознават с информационното осигуряване на бизнес и публични организации при провеждането на учебна практика през третата година от обучението си. Имат възможност да се включат в стажантски програми и международна студентска мобилност.

Обучението по специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ се реализира в редовна форма. Формата е предназначена за завършилите средното си образование в страната или в чужбина, за получаване на ОКС „бакалавър“ по икономика. Редовното обучение се осъществява в 8 семестъра. Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.

Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС „бакалавър“ по професионално направление „Икономика“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Република България.

Дипломирането на студентите е регламентирано в Правилник за дейността на Икономически университет – Варна (https://ue-varna.bg/uploads/filemanager/303/regulations/Pravilnik_UE.pdf).

Обучението на студентите завършва с полагане на държавен изпит. Държавните изпити се провеждат под формата на защита на дипломна работа, комплексен писмен и практически изпит. Обучението в ОКС „бакалавър“ завършва с държавен изпит по специалността или защита на дипломна работа, условията за което са регламентирани в Правилника на ИУ-Варна.

До държавен изпит се допускат всички студенти, изпълнили всичките си задължения по учебен план (чл. 119 от Правилника на Икономически университет Варна – https://ue-varna.bg/uploads/filemanager/303/regulations/Pravilnik_UE.pdf). Държавните сесии се провеждат в три последователни сесии, непосредствено след приключване на учебната година, по предварително обявен график – през месеците юни, септември и януари.

Условие за дипломиране е успешно полагане на всички семестриални изпити и успешно полагане на държавен изпит. Конспект за държавен изпит, указания за разработване на дипломна работа, документи за допускане до държавен изпит, срокове за подаване на документи, график за държавен изпит са публикувани на уеб сайта на катедра „Информатика“ (https://ue-varna.bg/bg/p/7955/katedra-informatika/diplomirane).

 

  1. Възможности за реализация

Цел на програмата по „Дигитални технологии в бизнеса“ е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации (в т.ч. ИТ фирми) и в структурите на публичната администрация; (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на специалисти по дигитални технологии в бизнеса; (3) ефективно създават и прилагат ИТ решения; (4) мислят креативно и анализират бизнес и информационни процеси.

Завършилите специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ могат да се реализират в публични и бизнес организации на следните позиции:

  • системни анализатори;
  • софтуерни разработчици;
  • разработчици на уеб съдържание и мултимедия;
  • приложни програмисти;
  • разработчици на софтуер и софтуерни приложения и анализатори;
  • проектанти и администратори на бази данни;
  • системни администратори;
  • мениджъри на ИТ проекти;
  • специалисти по компютърни мрежи и др.

 

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Дигитални технологии в бизнеса“

Студентите придобиват знания, умения и компетентности (лични и професионални) в съответствие с Националната квалификационна рамка (https://www.navet.government.bg/bg/media/NQF_bg.pdf) – ниво 6:

Знания:

  • притежава разширени и задълбочени знания в областта, включително, свързани с най-новите постижения в нея;

Умения:

  • владее методи и средства, позволяващи решаването на сложни задачи;
  • прилага логическо мислене, прилага новаторство, творчески подход при решаване на нестандартни задачи;

Компетентности – самостоятелност и отговорност:

  • притежава способност за управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;
  • поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
  • проявява творчество и инициативност в управленската дейност;
  • преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;
  • притежава способност за управление на екипи, поема отговорност при вземане на решения в сложни условия, проявява творчество и инициативност;

Компетентности за учене:

  • последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;

Комуникативни и социални компетентности:

  • формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;
  • изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
  • проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с другите;
  • пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;

Професионални компетентности:

  • събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта на информационните системи и ИТ с цел решаване на конкретни задачи;
  • прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
  • проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;
  • използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.

 

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот

(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=GA), Националната квалификационна рамка на Р. България (в която са представени знания, умения и компетентности, в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ се предоставя възможност за балансирано развитие на ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компе­тентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват бакалаврите, завършили специалност „Дигитални технологии в бизнеса“, са:

  1. Цифрова компетентност – умения за създаване и използване на съвременни информационни системи; умения за разработване на софтуер за решаване на приложни задачи и използването му; умения за създаване на релационни бази от данни; умения за създаване на уеб приложения; компетентности за администриране на мрежи и поддържане на хардуерни архитектури.
  2. Личностна компетентност – придобиване на умения за решаване на реално съществуващи задачи чрез специализиран софтуер; организационни умения; справяне с конфликтни ситуации; умения за следене на новостите в ИТ бизнеса, усъвършенстване на получените знания и умения; умения за работа в екип, в т.ч. при използване на облачни технологии; способност за водене на конструктивни диалози; способност за ефективно управление на времето и информацията.
  3. Математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки –способност за развиване и прилагане на математическо мислене и поглед с цел създаване на правилни алгоритми; приложение на умения за решаване на алгоритмични проблеми; умения за създаване на алгоритми при надграждане на системи; умения за прилагане на математически модели в информационната сигурност.
  4. Предприемаческа компетентност в областта на софтуерния бизнес и способност за управление на ИТ проекти.
Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Фундаментални
Информатика 1 9 Изпит 270 195 75
Микроикономика 1 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 1 1 Текуща оценка 30 0 30
Приложна математика 1 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1) 1 3 Текуща оценка 90 60 30
Мениджмънт 2 8 Изпит 240 165 75
Макроикономика 2 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 2 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на правото 2 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на счетоводството 3 9 Изпит 270 195 75
Въведение във финансите 3 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 3 1 Текуща оценка 30 0 30
Маркетинг 3 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 4 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на статистиката 4 9 Изпит 270 195 75
Общо за Фундаментални 96 2880 1950 930
Специални
Академични изследвания 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Компютърни архитектури 4 6 Изпит 180 120 60
Компютърни мрежи и комуникации 4 6 Изпит 180 120 60
Основи на информационните системи 4 9 Изпит 270 195 75
Бази от данни 5 8 Изпит 240 165 75
Алгоритмизация и програмиране 5 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 5 8 Изпит 240 180 60
Операционни системи 6 7 Изпит 210 150 60
Проектиране на информационни системи 6 7 Изпит 210 135 75
Избираеми дисциплини (1) 6 6 Изпит 180 120 60
Приложно програмиране 7 8 Изпит 240 165 75
Уеб технологии 7 8 Изпит 240 165 75
Бизнес интелигентни и аналитични платформи 7 8 Изпит 240 180 60
Избираеми дисциплини (1) 7 6 Изпит 180 120 60
Управление на ИТ проекти 8 5 Изпит 150 75 75
Софтуерен бизнес 8 5 Изпит 150 90 60
Управление на информационната сигурност 8 5 Изпит 150 90 60
Избираеми дисциплини (1) 8 5 Изпит 150 90 60
Общо за Специални 118 3540 2385 1155
Университетски специални
Избираеми дисциплини (1) 3 4 Изпит 120 60 60
Избираеми дисциплини (1) 5 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1) 6 5 Изпит 150 90 60
Общо за Университетски специални 15 450 270 180
Практическо обучение
Практическо обучение 6 8 Изпит 240 240 0
Общо за Практическо обучение 8 240 240 0
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
8 10 Изпит 300 300 0
Общо за Дипломиране 10 300 300 0
Общо за целия курс на обучение 247 7410 5145 2265


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-немски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-френски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-руски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-португалски 3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Български език
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5 1
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Европеистика 4 3 90 45 45
Физическо възпитание
Семестър 5
Семестър 6
Семестър 7
5, 6, 7 1, 1, 1 90 0 90
Счетоводство за мениджъри 6 3 90 45 45
Данъчен процес и данъчно облагане 7 3 90 45 45
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти