Икономически университет – Варна

Туризъм

ОКС: Бакалавър

Форма на обучение: Дистанционно обучение, Редовно обучение

Брой семестри: 8

Професионална квалификация: Туризъм

Професионално направление: Туризъм

Начална година: 2025

Туризъм, ОКС "бакалавър"

Студентите, завършили специалност "Туризъм", получават знания за особеностите на вътрешния и международния туризъм, хотелиерството и ресторантьорството, туристическите пазари, туристическите ресурси, туроператорите, видовете туризъм.
Изучават се дисциплини с фундаментален и със специализиран характер.

Специални дисциплини:

  • Въведение в туризма
  • Туристически ресурси
  • Хотелиерство
  • Туристически пазари
  • Съвременни видове туризъм
  • Ресторантьорство
  • Пътнически агенции и транспорт в туризма
  • Екскурзоводство
  • Културно- историческо наследство в туризма
  • География на туризма
  • Маркетинг в туризма
  • Дипломантски семинар
  • Дигитализация в туризма
  • Маркетингови комуникации
  • Счетоводство на туристическите предприятия
  • Социална психология в туризма
  • Управление на човешките ресурси
  • Управление на туризма
  • Мениджмънт на обслужването в туризма
  • Специализиран чужд език: английски, немски и руски

Завършилите тази специалност получават диплома – квалификационна степен "бакалавър", специалност "Туризъм".

Каква професионална реализация получават успешно завършилите студенти?

Завършилите специалността се реализират:

  • като мениджъри и специалисти на хотелиерски, ресторантьорски предприятия и пътнически агенции;
  • като мениджъри и специалисти в маркетинга, рекламата и връзките с обществеността;
  • в управлението на човешките ресурси и дейности на туристическите фирми.

                                                                                    КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА

Специалност „Туризъм

Професионално направление  3.9 „Туризъм“

Професионална квалификация „Туризъм“

Образователно-квалификационна степен „бакалавър”

Срок на обучение: 4 години за редовно и дистанционно обучение

 

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Специалност „Туризъм“ от образователно-квалификационната степен „бакалавър“, професионално направление „Туризъм“ в Икономически университет – Варна подготвя обучаващите се за професионална квалификация „Туризъм”.

  1. Професионални знания и умения

Целта на обучението по специалността е да формира такава съвкупност от  научни, професионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите за изпълняване на трудови дейности, свързани с туризма. Обучението в специалност „Туризъм“ осигурява на обучаващите се конкурентен потенциал от знания и умения за туризма и дава възможност за многоаспектна реализация, съобразно потребностите на туристическата практика от висококвалифицирани кадри. Конкретното описание на професиите (трудовите дейности) е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.

  1. Обучение по специалност „Туризъм“

Съгласно класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, подготовката на студентите в образователно-квалификационна степен “бакалавър” от професионално направление “Туризъм се извършва в следната област: „3. Социални, стопански и правни науки; професионално направление 3.9. „Туризъм”.

Обучението за образователно-квалификационната степен „бакалавър” в професионалното направление „Туризъм” се провежда в две форми – редовно и дистанционно  и е с продължителност, както следва:

• за бакалаври, редовно обучение – 4 години

• за бакалаври, дистанционно обучение – 4 години

  1. Възможности за реализация

Глобализацията на икономиката, нарастващата роля на туризма на националния и  световния пазар, засилените процеси на интеграция в Европейския съюз, бумът на информационните и други технологии определят следните области от туристическата дейност, в които бакалаврите се реализират:

4.1. Създаване на туристически продукт:

     • създаване на хотелиерски продукт;

     • създаване на ресторантьорски продукт;   

                 • създаване на специфичен продукт в туроператорската, агентската и транспортната дейност;

     • създаване на анимационен, спортен, медицински и други видове туристически продукти на микро равнище;

     • ефективно използване, опазване и възпроизводство на природните и антропогенните туристически ресурси;

     • управление на процесите на производство на туристически продукт на микро равнище;

     • управление на продукта на туристическата дестинация.

4.2. Маркетинг в туризма.

• пазарните проучвания;

• поведението на потребителите;

• продуктов портфейл;

• ценообразуването;

• системите за продажби;

• промоцията на туризма;

• маркетинг стратегия и политика;

• маркетинг планиране и прогнозиране.

     4.3. Управление на туризма

• управленски практики, стратегии и политики за човешките ресурси в туристическите организации

• управление на обслужването в туристическите компании

• управление на туризма на локално, регионално, национално и международно равнище

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Туризъм“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България, в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Туризъм“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват бакалаврите завършили специалност „Туризъм“ са:

  1. ПредприемаческаФормира знания и умения за планиране, управление на проекти, стратегическо мислене, оценка на силни и слаби страни, риск мениджмънт, инвестиции, управление на средства, решаване на проблеми, финансова грамотност, анализ на ключови икономически показатели, форми на организация на бизнеса, управление на ресурси и средства, варианти за финансиране, управление на човешките ресурси, делови умения, информирани решения, отговорност, отчетност, комуникация, договаряне, самостоятелна и екипна работа, мотивиране, социално предприемачество – 52,9%.
  2. Компетентност на културна осведоменост и изява – Тази компетентност изисква познаване на местните, националните, регионалните, европейските и световните култури и изяви, включително техните езици, наследство, традиции и продукти на културата, както и разбиране как тези изяви могат взаимно да си влияят и да влияят върху представите на отделния човек. Тя включва разбиране на различните начини на предаване на идеи между творец, участник и публика посредством писмени, печатни текстове и текстове в цифров формат, театър, филм, танц, игри, изкуство и дизайн, музика, ритуали, архитектура, както и хибридни форми. Изисква разбиране на собствената развиваща се идентичност и културно наследство в един свят на културно многообразие, мотивиране – 38,2%.
  3. Цифрова компетентностСъстои се в познаване на възможностите и ограниченията на компютърните технологии (КТ); разбиране на принципите и логиката в основата на КТ; способност за ползване на цифрово съдържание (създаване, филтриране, оценяване, програмиране, споделяне); управление и защита на информация, съдържание, цифрови самоличности; ефективно ползване на софтуер, роботи, изкуствен интелект – 35,3%.
  4. Гражданска – Формира познания за хората, групите, екипите, икономиката, културата обществото; познаване на националните и разбиране на европейските ценности; цели и политика на социални и политически организации; обективна информираност за световни екологични и демографски промени; европейска интеграция; многообразие и културна идентичност в света; участие в демократични механизми за избори и вземане на решения интерес към социални, икономически и политически събития; стремеж към социална справедливост – 35,3%.
  5. Личностна – Изгражда способност на личността да разсъждава за собствената си същност и поведение, да управлява ефективно времето и информацията, да работи в конструктивен диалог с други, да управлява собственото си обучение и кариера, да запазва физическа и психическа устойчивост – 35,3%.

 

 

Дата: 12.03.2024 г.                                                Ръководител катедра: доц. д-р Георгина Луканова

                                                                                                       

Специалност
Начална година
2025
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
Фундаментални
Информатика 1 9 Изпит 270 195 75
Микроикономика 1 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 1 1 Текуща оценка 30 0 30
Приложна математика 1 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1)
1 3 Текуща оценка 90 60 30
Мениджмънт 2 8 Изпит 240 165 75
Макроикономика 2 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 2 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на правото 2 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1)
2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на счетоводството 3 9 Изпит 270 195 75
Въведение във финансите 3 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 3 1 Текуща оценка 30 0 30
Маркетинг 3 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 4 1 Изпит 30 0 30
Основи на статистиката 4 9 Изпит 270 195 75
Общо за Фундаментални 96 2880 1950 930
Специални
Академични изследвания 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Въведение в туризма 4 9 Изпит 270 195 75
Туристически ресурси 4 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
4 6 Изпит 180 120 60
Хотелиерство 5 8 Изпит 240 165 75
Туристически пазари 5 8 Изпит 240 165 75
Съвременни видове туризъм 5 8 Изпит 240 180 60
Ресторантьорство 6 7 Изпит 210 135 75
Пътнически агенции и транспорт в туризма 6 7 Изпит 210 135 75
Избираеми дисциплини (1)
6 6 Изпит 180 120 60
География на туризма 7 8 Изпит 240 165 75
Маркетинг в туризма 7 8 Изпит 240 180 60
Дипломантски семинар 7 8 Текуща оценка 240 180 60
Избираеми дисциплини (1)
7 6 Изпит 180 120 60
Социална психология в туризма 8 5 Изпит 150 90 60
Управление на човешките ресурси в туризма 8 5 Изпит 150 90 60
Управление на туризма 8 5 Изпит 150 75 75
Мениджмънт на обслужването в туризма 8 5 Изпит 150 90 60
Общо за Специални 118 3540 2385 1155
Университетски специални
Избираеми дисциплини (1)
3 4 Изпит 120 60 60
Избираеми дисциплини (1)
5 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1)
6 5 Изпит 150 90 60
Общо за Университетски специални 15 450 270 180
Практическо обучение
Практическо обучение 6 8 Текуща оценка 240 240 0
Общо за Практическо обучение 8 240 240 0
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
8 10 Изпит 300 300 0
Общо за Дипломиране 10 300 300 0
Общо за целия курс на обучение 247 7410 5145 2265


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна Компетентности2
3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7, 7 3, 3, 3, 3, 3, 3, 1, 3, 1, 3, 1, 3 900 495 405
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти
2 Компетентности: 1 - Езикова грамотност, 2 - Многоезикова, 3 - Математическа компетентност и точни науки, 4 - Цифрова, 5 - Личностна, 6 - Гражданска, 7 - Предприемаческа, 8 - Културна осведоменост и изява