Икономически университет – Варна

Бизнес и мениджмънт (с преподаване на английски език)

ОКС: Бакалавър

Форма на обучение: Редовно обучение

Брой семестри: 8

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2021

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика
  • Да характеризира особеностите, съдържанието и структурата на учебния план на специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“, както и на включените в него учебните дисциплини и тяхното предназначение.
  • Да дефинира професионалните знания, умения и компетентности на специалиста в областта на управлението на бизнеса и предприемачеството с образователно-квалификационна степен (ОКС) „бакалавър“, в съответствие с установените по Ниво 6 на Националната квалификационна рамка (НКР) – Подниво 6Б Бакалавър, съответно по Ниво 6 на Европейската квалификационна рамка (ЕКР) – Първи цикъл на квалификационната рамка на Европейското пространство за висше образование (КРЕПВО).
  • Да служи като база за разработване и усъвършенстване на учебната документация (учебен план и учебни програми), както и на учебното съдържание при обучение на студентите от специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“.
  • Да осигури необходимата научна, теоретична и практическа основа на обучението в специалността с широко и ефективно използване на съвременни методи и средства.
  • Да даде реална представа на обучаваните за възможностите на бъдещата им професионална реализация и за конкретните длъжности, които могат да заемат след завършването им.
  1. Професионални знания и умения

Основната цел на обучението в специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“ е подготовката на компетентни икономисти, които да се реализират успешно на пазара на труда в малки, средни и големи предприятия с национален и международен характер, както и да основат свой собствен бизнес и да го управляват ефективно.

В тази връзка, в обхвата на професионалните знания и умения влизат:

  1.  Знания и умения за създаване на бизнес единици в съответствие с особеностите на средата, в т.ч.
  •  пазарни анализи и анализи па бизнес средата във всичките й форми и характеристики;
  •  стратегическо планиране и поемане на предприемачески инициативи;
  •  изготвяне на финансови и пазарни обосновки с цел адаптиране на нов или съществуващ бизнес към външни и вътрешни фактори;
  •  разработване на стратегии за нов или развитие на съществуващ бизнес;
  •  целеполагане в сферата на бизнеса и мениджмънта;
  •  планиране на договорни отношения с потенциални клиенти и бизнес контрагенти;
  •  разработване на планове за позициониране на нови или съществуващи продукти на националните и международни пазари;
  •  изготвяне на инвестиционни планове и финансови анализи и др.
  1.  Мениджмънт на процесите в действащи бизнес организации, в т.ч.:
  •  успешно приложение и изпълнение на стратегически обосновани решения;
  •  управление на човешките ресурси в бизнес организациите;
  •  мениджмънт на инвестиционни и бизнес проекти;
  •  управление на продуктовото портфолио;
  •  решаване на конфликти на бизнес равнище;
  •  успешно и ефективно водене на преговори с клиенти и контрагенти;
  •  мениджмънт на иновационни решения;
  •  управление на корпоративна социална отговорност на бизнес организациите;
  •  управление на финансите и свързаните с тях особености на финансово-счетоводната дейност на организациите;
  •  използване на информационните технологии за успешно имплементиране на стратегии и планове на развитие на бизнеса и др.

Наред с посочените по-горе знания и умения от професионален характер, обучението в специалността акцентира върху развиването на обхватно аналитично практико-приложно мислене.

  1. Обучение по специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“

Обучението по специалност „Бизнес и мениджмънт (с преподаване на англ. Език)“ е в редовна форма, изцяло на английски език и цели осигуряването на широка подготовка на обучаваните в сферата на създаването и управлението на бизнес единици.

Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “бакалавър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.

За целите на обучението по дисциплината се залага използването на съвременни методи на преподаване от висококвалифицирани преподаватели с богат експертен теоретичен и практико-приложен опит, подпомагани с иновативни технически средства и добре развита материална база.

Продължителността на обучението е 8 семестъра (4 години), а изучаваните дисциплини са структурирани в 3 направления:

В направление 1 са ситуирани фундаментални дисциплини, чиято цел е да осигурят общи базови познания в областта на икономика, математика, информационни технологии, финанси, счетоводство, маркетинг, въведени в теоретичните основи на мениджмънта и др. В това направление се залага и изучаване на чужд език с цел обогатяване на общата езикова подготовка на студентите. Изучаването на дисциплини от посоченото направление е необходима предпоставка за умело и ефективно усвояване на учебния материал, включен в дисциплините от следващите две направления.

Направление 2 включва университетски специализирани дисциплини. Тяхната основна задача е да допълнят натрупаните познания в областта на статистиката, правото, бизнес комуникациите, европеистиката и др.

В направление 3 са обособени дисциплини, насочени към усвояване на тясно специализирани познания за бизнеса и мениджмънта, в т.ч. за управление на човешките ресурси; предприемачество и иновации; управление на продажбите; финансов и инвестиционен мениджмънт, изследователски методи за бизнес анализи; стратегически маркетинг и др.

За осигуряване на ефективно усвояване на учебния материали по време на лекционните и семинарни занятия се залага активна работа върху практико-приложни казуси и задачи, ролеви игри, участие в дискусии и др.

За целите на дипломирането, на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.

  1. Възможности за реализация

Завършилите специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“ имат възможност да се реализират в следните направления:

  • Ръководители в сферата на бизнес услуги, административни и финансови дейности; ръководители по политики и стратегическо планиране, в т.ч. управление на човешките ресурси, по продажби, маркетинг и развойна дейност, производство, туризъм, търговия и др.
  • Специалисти в областта на финансите, управление на персонала и кариерно развитие, продажби, маркетинг и връзки с обществеността, административни приложни специалисти, в т.ч. офис мениджъри и др.
  • Икономически и финансови анализатори и анализатори по управление и организация; анализатори, проучване на пазари и ефективност на стопанската дейност; бизнес консултанти; консултанти по управление и др.

Наред с посочените алтернативи, завършилите студенти ще развият в достатъчно голяма степен умения и познания в областта на предприемачеството, което е предпоставка за реализация на собствени бизнес идеи по отношение на изграждане на нови предприятия с различен предмет на дейност и отново с международен характер.

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Бизнес и мениджмънт (с преодаване на англ.език)“

Съгласно Националната квалификационни рамка, студентите придобиват следните компетенции:

1. Самостоятелност и отговорност:

-  притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;

-  поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;

- проявява творчество и инициативност в управленската дейност;

- преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;

2. Компетентности за учене;

- последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;

3. Комуникативни и социални компетентности:

- формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;

- изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;

- проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с други те;

- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;

4. Професионални компетентности;

- събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта на маркетинга с цел решаване на конкретни задачи;

- прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;

- проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;

 използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.

Рекламна брошура за специалност “Бизнес и мениджмънт (с преподаване на английски език)“

 

Специалност
Начална година
2021
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Фундаментални
Информатика 1 9 Изпит 270 195 75
Микроикономика 1 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 1 1 Текуща оценка 30 0 30
Приложна математика 1 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1) 1 3 Текуща оценка 90 60 30
Мениджмънт 2 8 Изпит 240 165 75
Макроикономика 2 8 Изпит 240 165 75
Физическо възпитание 2 1 Текуща оценка 30 0 30
Основи на правото 2 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Теория на счетоводството 3 9 Изпит 270 195 75
Въведение във финансите 3 9 Изпит 270 195 75
Физическо възпитание 3 1 Текуща оценка 30 0 30
Маркетинг 3 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 3 4 Изпит 120 60 60
Физическо възпитание 4 1 Текуща оценка 30 0 30
Общо за Фундаментални 91 2730 1815 915
Специални
Академични изследвания 2 3 Текуща оценка 90 60 30
Основи на бизнеса 4 9 Изпит 270 195 75
Операционен мениджмънт 5 8 Изпит 240 165 75
Корпоративна социална отговорност и бизнес етика 5 8 Изпит 240 180 60
Старт-ъп и иновации 5 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 5 6 Изпит 180 120 60
Управление на човешките ресурси 6 6 Изпит 180 120 60
Международна търговия 6 7 Изпит 210 135 75
Управление на продажбите и логистика 6 7 Изпит 210 135 75
Избираеми дисциплини (1) 6 5 Изпит 150 90 60
Управление на финансите и инвестициите 7 8 Изпит 240 165 75
Изследователски методи 7 8 Изпит 240 180 60
Международен бизнес 7 8 Изпит 240 180 60
Избираеми дисциплини (1) 7 6 Изпит 180 120 60
Дипломантски семинар 8 5 Изпит 150 120 30
Финансов и бизнес анализ 8 5 Изпит 150 75 75
Стратегически маркетинг и мениджмънт 8 5 Изпит 150 90 60
Решаване на проблеми за бизнеса 8 5 Изпит 150 90 60
Общо за Специални 117 3510 2385 1125
Университетски специални
Въведение в статистиката 4 9 Изпит 270 195 75
Избираеми дисциплини (1) 4 6 Изпит 180 120 60
Избираеми дисциплини (1) 4 6 Изпит 180 120 60
Общо за Университетски специални 21 630 435 195
Практическо обучение
Практическо обучение 6 8 Изпит 240 240 0
Общо за Практическо обучение 8 240 240 0
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
8 10 Изпит 300 300 0
Общо за Дипломиране 10 300 300 0
Общо за целия курс на обучение 247 7410 5175 2235


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-немски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-френски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-руски
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Чужд език-португалски 3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Български език
Семестър 3
Семестър 4
Семестър 5 1
3, 4, 5 3, 3, 3 270 180 90
Административно-правно обслужване 5 3 90 60 30
Физическо възпитание
Семестър 5
Семестър 6
Семестър 7
5, 6, 7 1, 1, 2 120 0 120
Бизнес култура и традиции 6 3 90 60 30
Данъчен процес и данъчно облагане 7 3 90 60 30
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти