ОКС: Бакалавър
Форма на обучение: Редовно обучение
Брой семестри: 8
Професионална квалификация: Икономика
Професионално направление: Икономика
Начална година: 2024
Целта на обучението по специалността е да се формира такава съвкупност от общонаучни, общопрофесионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите като високо квалифицирани специалисти с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ за изпълняване на трудови дейности, свързани със строителен бизнес и предприемачество.
Мениджър на предприятие, дирекция (например като HR мениджър), отдел, звено и др.
Аналитичен специалист по управление на персонала, по инвестиционна дейност, по управление на проекти, по логистика, по ценообразуване, инвеститорски контрол
Експерт или консултант по управление на инвестиционни проекти, по провеждане на търгове и конкурси в строителството, по управление на частна и публична (държавна и общинска) собственост
Икономист по строителството в предприятие, държавни и общински органи
Лицензиран оценител в банка, застрахователно дружество, агенция или община или на самостоятелна практика (при получаване на сертификат от оторизиран за целта орган)
По време на обучението се провеждат посещения в практиката и се канят за гост-лектори признати специалисти от бизнеса и публичната администрация.
Обучението по специалността се осъществява на широкопрофилна теоретична и практическа основа с помощта на съвременни методи и средства за преподаване.
Целта на обучението по специалността е да се формира такава съвкупност от общонаучни, общопрофесионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите като високо квалифицирани специалисти с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ за изпълняване на трудови дейности, свързани със строителен бизнес и предприемачество.
Основните знания, умения и компетенции, които обучението по специалността има за цел да постигне, са в следните насоки:
Диагностика на бизнес средата с цел:
Анализ и разработване на бизнес инициативи чрез:
Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления:
Първото направление обхваща дисциплини, които осигуряват широка фундаментална подготовка на студентите в областта на: теоретичните основи на пазарната икономика, управлението, финансите, проблемите на маркетинга, приложната математика, информатиката, финансите, счетоводството, статистиката, правото, мениджмънта, академичните изследвания и др.
Второто направление включва университетски специални дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка. За целта в учебния план са включени три блока с избираеми университетски специални дисциплини (кариерно развитие, предприемачество, планиране и прогнозиране, управление на проекти, търговски бизнес, търговско право, дигитални финанси, управление на риска, интернет технологии, статистически изследвания, поведенческа икономика, икономика на околната среда и др.), както и специални дисциплини като основи на строителния бизнес и териториално устройство. По този начин студентите задълбочават своите знания в желано от тях направление и допълват възможностите си за професионална икономическа реализация.
Третото направление обхваща специална теоретична и практическа подготовка чрез изучаваните специални дисциплини (управление на инвестициите в реални активи, управление на поземлени имоти за строителство, ценообразуване в инвестиционния процес, трудови отношения и човешки ресурси в строителството, финансиране на строителния бизнес, логистика в строителството, иновации в строителството, управление на строителния бизнес, оценяване на предприемачески бизнес и др.), които са насочени към развиване на професионални бизнес компетенции като: събиране, класифициране, оценяване и интерпретиране на данни от областта на бизнеса в сектор „Строителство“ с цел решаване на конкретни задачи; прилагане на придобитите знания и умения в нови или непознати условия; проявяване на способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст; използване на нови стратегически подходи, формиране и изразяване на собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.
За тяхното усвояване се реализират ефективни форми на обучение като: практически занятия и изследвания, решаване на казуси и на реални ситуации по задание от различни предприятия, разработване на курсови проекти, дискусии и дебати, ролеви игри и други. В рамките на 45 календарни дни студентите изучават строителния бизнес и предприемачество на място в предприятията под формата на учебна практика през третата година от обучението си, като по този начин те повишават своята професионална подготовка.
В процеса на обучението студентите от специалността получават практически умения за адаптиране на теоретичните знания с помощта на езиково и компютърно обучение, придобиване на цифрови умения и дигитални компетентности, решаване на практически казуси, посещения в практиката, събиране на информация, провеждане на научни изследвания, разработване на курсови проекти, свързани със спецификата на строителния бизнес и предприемачество, натрупване на презентационни умения, развитие на физическа култура и чуждоезикова професионална подготовка.
Обучението по специалността се реализира в редовна форма, като се приемат кандидати, завършили средното си образование в страната или в чужбина, за получаване на ОКС „бакалавър“ по икономика. Обучението се осъществява в 8 семестъра и завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.
Завършилите пълния курс на обучение придобиват ОКС „бакалавър“ по професионално направление „Икономика“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Република България.
Основната цел на учебния план по „Строителен бизнес и предприемачество“ е да подготви квалифицирани професионалисти, които: (1) да работят успешно в бизнес организации в областта на строителството; (2) да работят успешно в структурите на публичната администрация – на министерства, областни управители, общини, кметства и др., и неправителствени организации; (3) да могат ефективно да изпълняват задълженията си на специалисти; (4) да управляват ефективно поверените им ресурси на бизнес и публични организации; (5) да намират ефективни решения за предприемачески инициативи, да мислят креативно, анализират и прилагат добри бизнес практики, да стартират и развият собствен строителен и предприемачески бизнес.
Завършилите специалност „Строителен бизнес и предприемачество“ в ОКС „бакалавър“ могат да развият собствен бизнес или да получат успешна реализация в строителни компании, лицензирани консултантски фирми, проектантски бюра, инвестиционни компании, дружества инвестиращи в имоти, банки, застрахователни дружества, пенсионни фондове, държавни, общински и съдебни администрации, неправителствени организации, на следните длъжности:
В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.
В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.
При обучение в специалност „Строителен бизнес и предприемачество“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.
По-важните ключови компетентности, които придобиват завършилите специалност „Строителен бизнес и предприемачество“ са:
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Фундаментални | ||||||
Информатика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Микроикономика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 1 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Приложна математика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
1 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Мениджмънт | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Макроикономика | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Физическо възпитание | 2 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Основи на правото | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Основи на счетоводството | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Въведение във финансите | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 3 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Маркетинг | 3 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Физическо възпитание | 4 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Основи на статистиката | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Общо за Фундаментални | 96 | 2880 | 1950 | 930 | ||
Специални | ||||||
Академични изследвания | 2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Териториално устройство | 4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Основи на строителния бизнес | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Управление на инвестициите в реални активи | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Управление на поземлени имоти за строителство | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
5 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Ценообразуване в инвестиционния процес | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Трудови отношения и човешки ресурси в строителството | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
6 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Местно управление и самоуправление | 7 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Логистика в строителството | 7 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Управление на строителния бизнес | 7 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
7 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Спецсеминар | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Иновации в строителството | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Оценяване на предприемачески бизнес | 8 | 5 | Изпит | 150 | 75 | 75 |
Финансиране на строителния бизнес | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Общо за Специални | 118 | 3540 | 2385 | 1155 | ||
Университетски специални | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
3 | 4 | Изпит | 120 | 60 | 60 |
Избираеми дисциплини (1)
|
5 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Избираеми дисциплини (1)
|
6 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Общо за Университетски специални | 15 | 450 | 270 | 180 | ||
Практическо обучение | ||||||
Практическо обучение | 6 | 8 | Изпит | 240 | 240 | 0 |
Общо за Практическо обучение | 8 | 240 | 240 | 0 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
8 | 10 | Изпит | 300 | 300 | 0 |
Общо за Дипломиране | 10 | 300 | 300 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 247 | 7410 | 5145 | 2265 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Чужд език-английски
Семестър 3 Семестър 4 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-немски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-френски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-руски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-португалски | 3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Български език
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 1 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Европеистика | 4 | 3 | 90 | 45 | 45 | |
Физическо възпитание
Семестър 5 Семестър 6 Семестър 7 |
5, 6, 7 | 1, 1, 1 | 90 | 0 | 90 | |
Счетоводство за мениджъри | 6 | 3 | 90 | 45 | 45 | |
Данъчен процес и данъчно облагане | 7 | 3 | 90 | 45 | 45 |