ОКС: Бакалавър
Форма на обучение:
Брой семестри: 8
Професионална квалификация: Икономика
Професионално направление: Икономика
Начална година: 2019
Специалността „Дигитални медии и ПР“ има за цел да подготвя висококвалифицирани професионалисти, които да умеят да развиват успешно бизнес в дигитална среда. Акцентът на програмата е върху приложното използване на цифровите технологии, дигиталните медии и интернет в бизнеса на фирмите. Учебните дисциплини включват всички ключови компоненти на маркетинга като дигитални маркетингови изследвания, брандинг, социални медии, поведение на потребители и публики, управление на корпоративните комуникации, основи на дигиталните медии и ПР, онлайн предприемачество, дигитален ПР. Допълнителен фокус се поставя върху придобиването на практико-приложни умения и компетенции за управление на маркетингови проекти в дигитална среда. Специалността получава широка подкрепа от бизнес организации от страната и чужбина, което потвърждава необходимостта от целенасочено обучение в областта на дигиталните медии и ПР чрез прилагане на интердисциплинарен подход при преподаването.
Целта на обучението по специалността е да се формира съвкупност от научни и професионални знания и умения, които да подготвят студентите и да им дадат конкурентни предимства на пазара на труда при заемане на длъжности, свързани с прилагането на маркетингови стратегии, тактики, програми и инструменти в дигитална среда, както и свързани с планирането и управлението на комуникациите на организацията с нейните външни и вътрешни публики. Конкретното описание на професиите (трудовите дейности) е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.
Основните знания, умения и компетенции, които обучението има за цел да постигне по специалността, са в следните направления
Прилагане на маркетингови стратегии, тактики и инструменти в дигитална среда:
Управление на комуникациите на организацията с нейните публики:
II.Обучение по специалност „Дигитални медии и ПР“
Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез възможност за изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления:
Първото направление обхваща широка фундаментална подготовка на студентите в областта на: икономиката, управлението, финансите, маркетинга, приложната математика, информатиката, счетоводството, статистиката, правото.
Второто направление включва специализирани дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка в областта на дигиталните медии и връзките с обществеността, които включват: онлайн маркетингови изследвания, брандинг стратегии и кампании, анализ на поведението на организационните публики, връзки с обществеността и медийно планиране, регулация и етика на дигиталните медии и др.
Третото направление обхваща дисциплини, които са насочени към развитието на професионални бизнес компетенции, като: управление на корпоративните комуникации, кризисен ПР, маркетинг на специални събтия, спонсорство и лобизъм, дигитално предприемачество и др.
За ефективно усвояване на учебния материал се прилагат съвременни методи на обучение, които включват практически занятия при използването на специализирани приложения в дигитална среда, изследвания и решаване на казуси по задание от компании, разработване на курсови проекти, крос-изпитни дебати и други. През третата година от обучението си студентите преминават стаж, в чиито рамки имат възможност за апробират и осъвършенстват придобитите знания и умения на място в организациите.
Обучението по специалността се реализира в редовна форма с продължителност от 8 семестъра. Програмата е предназначена за лица завършили средно образование в страната или в чужбина и води до получаване на ОКС „бакалавър“ по икономика. По отделните дисциплини студентите се явяват на изпит или формират текуща оценка въз основа на поставени индивидуални или групови задачи. Обучението по специалността завършва с държавен изпит, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.
Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “бакалавър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.
III. Възможности за реализация
Цел на програмата по „Дигитални медии и ПР” е да подготви квалифицирани професионалисти, които да притежават необходимите знания и практически умения, свързани с успешната им реализация на пазара на труда в областта на дигиталния маркетинг и връзките с обществеността.
Студентите, завършили тази специалност, могат да се реализират като специалисти и/или мениджъри в следните структурни звена на организациите: „Връзки с обществеността“, „Дигитален маркетинг“, „Онлайн реклама“, „Маркетинг в социалните медии“, „Дигитални комуникации“ или да работят на следните позиции: Копирайтър, Организатор продажби и реклама, Организатор реклама, Специалист изложби и панаири, Специалист управление на социални медии, Бранд мениджър, Акаунт мениджър, Мениджър връзки с клиенти. Специалността дава основни професионални знания и умения, необходими на стартиращите собствен бизнес за работа с дигиталните медии и връзките с обществеността. Студентите, завършили „Дигитални медии и ПР“ могат да се реализират успешно както частни бизнес организации, така и в нестопанския и публичния сектор.
IV. Компетенции, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Дигитални медии и ПР“
Съгласно Националната квалификационна рамка, студентите придобиват следните компетенции:
Самостоятелност и отговорност:
Компетентности за учене:
Комуникативни и социални компетентности:
Професионални компетентности:
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Фундаментални | ||||||
Информатика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Микроикономика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 1 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Приложна математика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 1 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Теория на управлението | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Макроикономика | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 2 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Основи на правото | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Теория на счетоводството | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Въведение във финансите | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Маркетинг | 3 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 3 | 4 | Изпит | 120 | 60 | 60 |
Общо за Фундаментални | 92 | 2760 | 1905 | 855 | ||
Университетски специални | ||||||
Въведение в статистиката | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Избираеми дисциплини (1)
|
4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Общо за Университетски специални | 21 | 630 | 435 | 195 | ||
Специални | ||||||
Дигитални маркетингови изследвания | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Основи на дигиталните медии и ПР | 5 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Поведение на потребители и публики | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Брандинг | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Регулация и етика на дигиталните медии и ПР | 5 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Социални медии | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Управление на корпоративните комуникации | 6 | 6 | Изпит | 180 | 105 | 75 |
Създаване и управление на съдържание | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
6 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Интерактивен дизайн и приложно програмиране | 7 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Маркетингови анализи в дигиталните медии и ПР | 7 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Дигитален ПР: стратегии и практики | 7 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Онлайн предприемачество | 7 | 5 | Изпит | 150 | 105 | 45 |
Дипломантски семинар | 8 | 6 | Изпит | 150 | 105 | 45 |
Иновации и дигитална трансформация | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Управление на маркетингови проекти | 8 | 5 | Изпит | 150 | 75 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Общо за Специални | 114 | 3390 | 2265 | 1125 | ||
Практическо обучение | ||||||
Практическо обучение | 6 | 5 | Изпит | 150 | 150 | 0 |
Общо за Практическо обучение | 5 | 150 | 150 | 0 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
8 | 10 | Изпит | 300 | 300 | 0 |
Общо за Дипломиране | 10 | 300 | 300 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 242 | 7230 | 5055 | 2175 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Български език 1 | 3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-английски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-немски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-френски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-португалски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-руски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-английски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-немски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-френски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-руски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-португалски | 5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Български език
Семестър 5 1 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Бизнес култура и традиции
Семестър 5 |
5 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Търговско право | 5 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Данъчен процес и данъчно облагане | 7 | 3 | 90 | 60 | 30 |