ОКС: Бакалавър
Форма на обучение:
Брой семестри: 8
Професионална квалификация: Икономика
Професионално направление: Икономика
Начална година: 2019
I. Професионални знания и умения
Целта на обучението по специалността е да се формира такава съвкупност от общонаучни, общопрофесионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите за изпълняване на трудови дейности, свързани с маркетинга. Конкретното описание на професиите (трудовите дейности) е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.
Основните знания, умения и компетенции, които обучението има за цел да постгне по специалността, са в следните насоки:
Диагностика на бизнес средата с цел:
Анализ и разработване на пазари чрез:
II. Обучение по специалност "Маркетинг"
Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез възможност за изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления:
Първото направление обхваща широка фундаментална подготовка на студентите в областта на: икономиката, управлението, финансите, маркетинга, приложната математика, информатиката, счетоводството, статистиката, правото.
Второто направление включва специализирани дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка в областта на международния бизнес, като: маркетингови изследвания, продуктов мениджмънт, маркетингова етика, управление на дистрибуцията, маркетингови комуникации, ценови практики и решения, международен маркетинг и др.
Третото направление обхваща дисциплини, които са насочени към развиване на професионални бизнес компетенции, като: маркетинг на специални събтия, бизнес комуникационни умения, съвременни маркетингови практики, маркетингов анализ и др.
За тяхното усвояване се реализират ефективни форми на обучение като: практически занятия и изследвания, решаване на казуси и на реални ситуации по задание от компании, разработване на курсови проекти, крос-изпитни дебати и други. Студентите изучават маркетинговите процеси на място в организациите под формата на учебна практика през третата година от обучението си.
Обучението по специалността се реализира в редовна форма. Формата е предназначена за завършилите средното си образование в страната или в чужбина, за получаване на ОКС „бакалавър“ по икономика. Редовното обучение се осъществява в 8 семестъра. Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.
Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “бакалавър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.
III. Възможности за реализация
Цел на програмата по „Маркетинг” е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации и/или техни подразделения и/или в структурите на публичната администрация, (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на маркетингови специалисти, (3) управляват поверените им ресурси на организациите-работодатели, (4) оползотворяват възможностите за бизнес развитие, (5) мислят креативно и анализират бизнес (и в частност маркетинговите) процеси.
Специалистите, завършили тази специалност могат да се реализират като функционални специалисти и/или мениджъри в сферата маркетинга на публични и бизнес организации на следните позиции: маркетинг мениджър; ръководител / мениджър отдел; мениджър проучване на пазари; мениджър прокупки/продажби; ръководител отдел „Маркетинг“; специалист „Продажби“; специалист „Маркетингови комуникации“; рекламен агент; ръководители в търговията на едро и дребно; персонал, информиращ клиенти; супервайзър; търговски представител; маркетинг девелъпър и др.
IV. Компетенции, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Маркетинг“
Съгласно Националната квалификационна рамка, студентите придобиват следните компетенции:
Самостоятелност и отговорност:
Компетентности за учене:
Комуникативни и социални компетентности:
Професионални компетентности:
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Фундаментални | ||||||
Информатика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Микроикономика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 1 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Приложна математика | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 1 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Теория на управлението | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Макроикономика | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 2 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Основи на правото | 2 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Теория на счетоводството | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Въведение във финансите | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Маркетинг | 3 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 3 | 4 | Изпит | 120 | 60 | 60 |
Общо за Фундаментални | 92 | 2760 | 1905 | 855 | ||
Университетски специални | ||||||
Въведение в статистиката | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1)
|
4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Избираеми дисциплини (1)
|
4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Общо за Университетски специални | 21 | 630 | 435 | 195 | ||
Специални | ||||||
Маркетингови изследвания | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Управление на дистрибуцията | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Маркетингова етика | 5 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Потребителско поведение | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Продуктов мениджмънт | 5 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Маркетингови комуникации | 6 | 6 | Изпит | 180 | 105 | 75 |
Ценови практики и решения | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Бранд мениджмънт | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 6 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Маркетингов мениджмънт | 7 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Маркетингови анализи | 7 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Интерактивен маркетинг | 7 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Избираеми дисциплини (1) | 7 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Международен маркетинг | 8 | 5 | Изпит | 150 | 75 | 75 |
Маркетинг на услугите | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Дипломантски семинар | 8 | 5 | Изпит | 150 | 75 | 75 |
Предприемачески маркетинг | 8 | 5 | Изпит | 150 | 105 | 45 |
Общо за Специални | 114 | 3420 | 2265 | 1155 | ||
Практическо обучение | ||||||
Практическо обучение | 6 | 5 | Изпит | 150 | 150 | 0 |
Общо за Практическо обучение | 5 | 150 | 150 | 0 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
8 | 10 | Изпит | 300 | 300 | 0 |
Общо за Дипломиране | 10 | 300 | 300 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 242 | 7260 | 5055 | 2205 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Български език 1 | 3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-английски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-немски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-френски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-португалски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-руски
Семестър 3 |
3 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-английски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-немски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-френски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-руски
Семестър 5 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Чужд език-португалски | 5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Български език
Семестър 5 1 |
5, 7 | 3, 3 | 180 | 120 | 60 | |
Бизнес култура и традиции
Семестър 5 |
5 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Търговско право | 5 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Данъчен процес и данъчно облагане | 7 | 3 | 90 | 60 | 30 |