Обучението в специалност „Банков мениджмънт“ формира знания и умения за: стратегическия мениджмънт на банките; консултинг на клиенти в отделни бизнес сфери на банкирането; управление на портфейли от финансови активи; използване на финансови деривати в банковите сделки; управлението на маркетинга в банките; управление на човешките ресурси; банковия риск мениджмънт; контролинга на структури, модели и процеси; идентифициране и превенция на нарушенията в банкирането; еволюцията, структурата и регулирането на банковите системи.
Какви са възможностите за реализация?
- ръководители и директори на направления;
- ръководители на отдели;
- иновационни мениджъри;
- кеш-, маркетинг-, контролинг- и риск-мениджъри;
- консултанти в ключови бизнес сфери на банкиране;
- експерти по вътрешнобанкова ревизия и контрол;
- Compliance-мениджъри;
- финансови анализатори;
- кредитни експерти;
- ръководители на финансови центрове;
- регионални мениджъри;
- мениджъри на клонове;
- мениджъри на бизнес центрове;
- ръководители на сектори;
- експерти по управление на фамилни офиси;
- портфейлни мениджъри;
- мениджъри по проекти;
- старши анализатори в дирекции;
- експерти по парична политика и др.
I. Професионални знания и умения
В обучението по специалността се придобиват знания в следните направления:
• системи, инстанции, равнища и компетенции в банките;
• визия, мисия, стратегия и цели на банките;
• организационни структури и процесен мениджмънт в банковите институции;
• банковите бизнес модели и тяхната иновация;
• институционална култура, идентичност и имидж на банките;
• власт и морал на банките;
• квалификационен профил на банковите кадри (длъжностна характеристика, квалификационна карта, професиограма);
• ефективност на каналите за наемане на банкови кадри;
• кадрова политика и кадрово развитие;
• основни деривативни инструменти и механика на търговията с тях;
• оптимално хеджиране чрез фючърсни контракти;
• спекулативни комбинации с ограничен риск;
• професионално-етичен кодекс в банковата организация;
• банковите нарушения като специфична икономическа измама;
• международни и национални стандарти в областта на вътрешнобанковия нормативен контрол;
• специфика на дейността по съблюдаване на нормативните предписания и оценка на съпътстващия банковата дейност риск от несъответствие;
• идентификация на риска от изпиране на пари и банковия инструментариум за превенция с прането на пари и финансирането на тероризъм;
• маркетингова стратегия и маркетингова политика на банките;
• стратегическо маркетингово позициониране;
• управление на връзките с клиентите;
• маркетингови иновации в банкирането;
• управление на качеството в банкирането;
• рисково ръководство и рисково управление;
• структурна и процесна организация на риск мениджмънта;
• подходи за третиране на рисковете (кредитен, пазарен, структурен ликвиден, лихвен, операционен и др.);
• рискови модели;
• позициониране и основни измерения на стратегическия и оперативен контролинг;
• оперативен контролинг в банковите бизнес процеси;
• контролинг и бюджетно управление;
• приложение на балансираните карти за оценка в банките;
• модели на организация на банковия бизнес;
• институционална и регулаторна структура на банковата система;
• индикатори за сравнителен анализ на пазарната структура;
При обучението се формират умения за:
• изследване еволюцията, структурата и регулирането на банковите системи;
• формиране на визия, мисия и стратегия на банката;
• избор на подходи при целеполагането;
• диагностика на симптомите за организационно реструктуриране на банковата организация;
• конструиране и реинженеринг на бизнес модели;
• създаване на продуктови прототипи;
• изготвяне на стратегически, оперативни и проектни планове;
• оценка на конкурентните предимства на банката;
• идентификация, оценка и управление на банковите рискове;
• консултинг на клиенти в отделни бизнес сфери;
• структуриране и управление на портфейли от финансови активи;
• използване на финансови деривати в банковите сделки (механика на търговията;
• контролинг на структури, модели и процеси;
• маркетингово сегментиране на пазара и клиентелата;
• избор на оптимален продуктов и дистрибуционен микс;
• управление на взаимоотношенията с клиентелата;
• оценка и управление на качеството в банкирането;
• изчисляване на рискови измерители;
• идентификация на рискови фактори и установяване на рискови експозиции;
• вземане на решения за мониторинг и коригиране на профила „риск-възвращаемост”;
• изготвяне на длъжностни характеристики за различни позиции в банките;
• използване на техники за калкулиране потребността от банкови кадри;
• изработване и/или усъвършенстване на мотивационна програма в банков клон;
• обучение на банкови кадри;
• идентифициране и превенция на нарушенията в банкирането.
II. Обучение по специалност „Банков мениджмънт“
Знанията и уменията се формират в резултат от изучаване на следните дисциплини: „Стратегически банков мениджмънт”; „Управление на банковия персонал”; „Финансов инженеринг:; „Превенция на нарушенията в банките; „Банков маркетинг”; „Риск мениджмънт в банките”; „Банков контролинг” и „Сравнителни банкови системи”.
Учебният материал се усвоява чрез използване на утвърдени и ефективни форми на обучение: практически занятия и изследвания, решаване на казуси и на реални ситуации по задание от финансови институции, разработване на курсови проекти, крос-изпитни дебати и др.
Обучението по специалност “Банков мениджмънт” се осъществява в дистанционна форма. В тях могат да се обучават студенти в акредитирани висши училища, които притежават ОКС „бакалавър” по СС, СНУ и ДНДО.
Завършилите специалността се дипломират със за¬щи¬та на магистърска теза или полагане на комплексен държавен изпит. Те получават ОКС “магистър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и с държавните изисквания за придобиване на висше образование в РБългария.
III. Възможности за реализация
Завършилите специалност „Банков мениджмънт” могат да заемат позиции на:
• ръководители на направления;
• директори на направления
• ръководители на отдели;
• иновационни мениджъри;
• кеш-, маркетинг-, контролинг- и риск-мениджъри;
• консултанти в ключови бизнес сфери на банкиране;
• експерти по вътрешнобанкова ревизия и контрол;
• Compliance-мениджъри;
• финансови анализатори;
• кредитни експерти;
• ръководители на финансови центрове;
• регионални мениджъри;
• мениджъри на клонове;
• мениджъри на бизнес центрове;
• ръководители на сектори;
• експерти по управление на фамилни офиси;
• портфейлни мениджъри;
• мениджъри по проекти;
• старши анализатори в дирекции;
• експерти по парична политика и др.
Магистрите по банков мениджмънт могат да работят и като експерти и анализатори в небанкови финансови институции - инвестиционни посредници, финансово-брокерски къщи, фондови борси, лизингови, факторингови, форфетингови и други компании.
Те могат да продължат своето обучение за получаване на образователната и научна степен „доктор по икономика” във висши училища и научно-изследователски институти.
IV. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Банков мениджмънт“
• Самостоятелност и отговорност:
- притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;
- поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
- проявява творчество, иновативност и инициативност в управленската дейност;
- преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;
• Компетенции за учене:
- последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;
• Комуникативни и социални компетенции:
- формулира и излага идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;
- изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
- проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с другите;
- владее или ползва някои от най-разпространените европейски езици;
• Професионални компетенции:
- събира, класифицира, анализира и квантифицира информация за актуалните проблеми в стратегическото ръководство и оперативното управление на банките;
- формулира визия и участва в реализацията на стратегии за оптимизиране на структурната и процесната организация;
- решава задачи в оперативния банков мениджмънт (управление на рискове, маркетингова политика, контролинг и репортинг, управление на персонала и др.);
- участва в дейности за: популяризиране на наложените от иновациите промени в ръководството и управлението на банките; обогатяване на тяхната институционална култура; формиране на адекватна иновационна (дигитална) култура и др.;
- формира и изразява собствено мнение по възникващи в работата проблеми от обществен и етичен характер.