Икономически университет – Варна

Мениджмънт

ОКС: Магистър

Форма на обучение: Редовно обучение, Редовно обучение (Ян.прием)

Брой семестри: 2

Професионална квалификация: Управление и администрация

Професионално направление: Администрация и управление

Начална година: 2024

Обучаващите се студенти в тази специалност получават интегрирани знания в областта на основните функции на управлението – планиране, организиране, мотивиране и контролиране, както и умения за прилагането им при заемане на ръководни и изпълнителски длъжности в стратегическото, тактическото и оперативното управление на различни  организации, независимо от тяхната отраслова принадлежност.

Подготвя мениджъри в различни направления: ръководители на висши и средни нива в стопански и нестопански организации и дейности; мениджъри в организации от корпоративен тип и на дребния бизнес; изследователи и научни работници в областта на управлението; ръководен персонал в стопанската администрация, в т.ч. ръководителите на различни звена, аналитични специалисти и специалисти по управление на различните ресурси в организацията и др.

Специалност „Мениджмънт

Професионално направление  3.7 „Администрация и управление“

Професионална квалификация „Управление и администрация“

Образователно-квалификационна степен „Магистър”

Срок на обучение: 1 г. за редовно обучение (СС/СНУ) и 1,5 г. за ДНДО/СПН

 

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Квалификационната характеристика има следното предназначение:

  • Да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение.
  • Да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за магистър по “Мениджмънт”.
  • Да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на магистрите от специалността.
  • Да ориентира обучаващите се какви длъжности могат да заемат след завършването си.

Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи и средства.

 

  1. Професионални знания и умения

Основната цел на обучението е подготовка на висококвалифицирани специалисти в областта на управлението на организациите. Обучението надгражда комплексната и широкопрофилна подготовка в бакалавърската степен, насочена към познаване на основните функции и дейности на управлението. В резултат на това магистрите получават интегрирани знания, практически умения и професионални компетенции в следните насоки:

            а) Диагностика на средата на организациите с цел:

  • адаптиране към променящите се политически, икономически, демографски и други условия, вкл. и към мултикултурните различия;
  • кандидатстване и трайно включване в регионалните, националните и европейски проекти и програми;
  • продуктово обновление и поддържане на системата за управление на качеството;
  • разработване и внедряване на избраните стратегии.

            б) Разработване, избор и реализация на управленски решения като:

  • дефиниране на обекта и проблемите на управление;
  • целева ориентация на развитието;
  • разработване на алтернативи, оценка и стратегически избор на пазар, продукт, интеграция и други стратегически решения;
  • предприемачески процес, бизнес-разчети и оценки.

             в) Организиране и контрол върху изпълнението на организационните задачи чрез:

  • изграждане и развитие на производствени и управленски структури, съответстващи на поставените цели и на особеностите в средата;
  • разработване и поддържане на оптимални пропорции в различните структури и организационните отношения;
  • контрол на изпълнението на  управленските решения;
  • изграждане и поддържане на подходящи управленски информационни системи.

            г) Управление на корпоративната социална отговорност на организацията:

  • изграждане, поддържане и използване на оптимална технологична структура и ноу-хау за устойчиво развитие;
  • взаимодействие със синдикалните организации и с организациите и структурите на гражданското общество с цел подпомагане на социалните дейности и инициативи;
  • създаване и поддържане на имидж на организацията чрез социално отговорни практики.

            д) Управление участието на организациите в проекти, вкл. и европейски:

  • управление на организациите съобразно европейската политика в областта;
  • поддържане на жизнеспособността на организацията чрез външно финансиране;
  • управление на финансовия портфейл на организацията чрез участието в различни проекти и програми.

            е) Управление на персонала чрез:

  • създаване на адекватна организационна култура и на съпричастност на персонала с традициите, визията и стратегията на организацията;
  • стратегическо управление на човешките ресурси;
  • кадрово развитие на персонала като неразделна част от корпоративната стратегия.

 

  1. Обучение по специалност „Мениджмънт“

Учебният план на магистърската програма по “Мениджмънт” е разработен в съответствие с нашия и световен опит в подготовката на магистри по управление от нисше, средно и висше управленско равнище на бизнес и публични организации. В него се включват както специализиращи дисциплини, така и дисциплини за обучаемите, завършили други специалности освен „Мениджмънт”, „Стопанско управление” и „Бизнес администрация”.

Специалният блок на магистърска програма „Мениджмънт“ се формира от ключовите дисциплини, формиращи базовите знания и умения в областта на управлението. Чрез тях се осигурява мениджърска подготовка на бъдещите магистри, дава им се възможност за мобилност към изискванията на стопанската и административната практика и техните интереси. С усвояването на знанията от тези специални дисциплини се създават условия за формиране на управленски знания и умения за работа в различните типове организации.

Теоретичните знания и практическите умения на магистрите в магистърската програма се формират в курса на обучение по специалността чрез възможност за изучаване на специализиращи дисциплини, даващи по-тясната профилирана подготовка по „Мениджмънт“. Те са структурирани в следните направления: 1) надграждащи основните управленски знания; 2) конкретизиращи управленски; 3) изборни управленски; 4) с фокус върху конкретни управленски умения.

За тяхното усвояване се реализират ефективни форми на обучение като практически занятия, делови и ролеви игри, решаване на казуси, разработване на реферати и есета, курсови работи и проекти, изготвяне на презентации и др.

Целият курс на обучение завършва със защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит по специалността.

Завършилите пълния курс на обучение магистри по специалността получават образователно-квалификационната степен “Магистър” по  професионално направление 3.7. “Администрация и управление”, специалност “Мениджмънт” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Р България.

 

  1. Възможности за реализация

Цел на магистърската програма по „Мениджмънт” е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации и техни подразделения у нас или в чужбина, в структурите на публичната администрация или в неправителствени организации, (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на мениджъри, (3) управляват поверените им ресурси на организациите-работодатели, (4) откриват и оползотворяват възможностите за бизнес развитие, (5) мислят креативно, анализират бизнес процеси и вземат адекватни управленски решения.  

Завършилите  образователно-квалификационна степен „Магистър“ по „Мениджмънт" могат да работят на длъжност мениджър във висшия, средния и нисшия управленски състав в производствени и търговски организации, организации в сферата на услугите (банково-застрахователен бизнес, социално ориентирани дейности и др.), в публични организации и неправителствени организации, както и в областта на научноизследователската дейност и експертизата. Те могат да заемат ръководни и изпълнителски длъжности в стратегическото, тактическото и оперативното управление на всички частни, с чуждестранно участие и публични организации, независимо от тяхната отраслова принадлежност.

 

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Мениджмънт“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „ Мениджмънт“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Мениджмънт“ са:

  1. Предприемаческахарактеристика на компетентността:
  • анализират факти, събития и явления, свързани с функционирането на различни обекти на управление, като умеят да оценяват силните и слабите им страни;
  • извеждат оценки, очертават тенденции, формулират решени и нерешени въпроси и проблеми на изследваните обекти;
  • предлагат насоки за решаване на открити проблеми, за усъвършенстване на функционирането и за бъдещо развитие на управляваните обекти, като умеят да оценяват риска на алтернативните варианти за действие;
  • използват нови стратегически подходи, формират и изразяват собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа;
  • търсят възможности и въвеждат практики за интегриране на въпросите за КСО и устойчиво развитие в бизнес моделите на организациите;
  • могат да инициират, разработват и контролират изпълнението на проекти, свързани с различни аспекти от дейността на организациите от бизнес, публичен и неправителствен сектор;
  • поемат отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
  • проявяват творчество и инициативност в управленската дейност;
  • изследват научни и приложни проблеми, като прилагат разнообразен изследователски инструментариум;
  • притежават финансова и счетоводна грамотност, както и знания относно възможностите за постигане на устойчиво развитие на организациите и оповестяване на нефинансова информация при отчитане на корпоративната устойчивост.
  1. Личностна и социална – характеристика на компетентността:
  • притежават умения за създаване, формиране, оценка, развитие и поддържане на екипи;
  • представят разбираемо идеи пред широка аудитория, вкл. специалисти и неспециалисти, защитават различни позиции и гледни точки, като прилагат разнообразни методи и техники за анализ и въздействие;
  • разработват, оформят, представят и защитават лични тези и становища;
  • работят самостоятелно и в екип по възложени задачи, като координират усилията си с други хора, изпълнявайки части от обща работа/задача, спазвайки предварително определени условия и срокове;
  • оценяват собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планират необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
  1. Компетентност за културна осведоменост и изява – характеристика на компетентността: 
  • контактуват свободно с хора в мултикултурна среда и пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици;
  • преценяват необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;
  • притежават знания и умения за управление на персонала при работа с хора от различни култури, включващи справедливо и уважително отношение към всички членове на организацията, зачитайки тяхното достойнство, гарантирайки спазването на правата им и даване на равен шанс за тяхното развитие.
Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Специализиращи
Проектен мениджмънт 9 8 Изпит 240 165 75
Корпоративно управление 9 8 Изпит 240 180 60
Регионално развитие 9 8 Изпит 240 180 60
Корпоративна социална отговорност 9 6 Изпит 180 120 60
Управление на персонала 10 8 Изпит 240 180 60
Магистърски семинар 10 8 Изпит 240 210 30
Европейска бизнес политика 10 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 10 6 Изпит 180 120 60
Общо за Специализиращи 60 1800 1320 480
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
10 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 75 2250 1770 480


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 10 3 90 60 30
Чужд език-немски 10 3 90 60 30
Чужд език-френски 10 3 90 60 30
Чужд език-руски 10 3 90 60 30
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти