ОКС: Бакалавър
Форма на обучение: Редовно обучение
Брой семестри: 8
Професионална квалификация: Информатика и компютърни науки
Професионално направление: Информатика и компютърни науки
Начална година: 2022
Целта на обучението по специалността се състои в изграждането на теоретични познания и практически умения, свързани с приложението на информационните технологии при комплексно решаване на проблемите на информационното обслужване в различни аспекти: технически, организационни, икономически и правни. Специалистите придобиват висше образование с образователно-квалификационна степен „бакалавър” и получават подготовка за работа в съвременни направления на ИТ сектора като управление и разработка на софтуерни проекти за изготвянето на уебсайтове; уеб, десктоп и мобилни приложения, информационни системи, специализиран софтуер и други; уеб, графичен и UX дизайн, администриране на бази от данни, мрежова администрация, ИТ сигурност, информационен анализ, работа с хардуер и др. Уменията на студентите в изброените направления се развиват в семинарните занятия, чрез практическата работа с: езици и технологии за разработка C/C++, C#, .NET, Java, JavaScript, HTML, CSS, PHP и др.; бази от данни SQL Server и MySQL; операционни системи Windows, Linux и приложения за тях; CMS като WordPress, Joomla, Magento, Drupal, OS Commerce, OpenCart; софтуерни продукти за графична и видео обработка, проектиране и моделиране, файлов трансфер и управление на проекти, работа със сървъри, мрежови конфигурации и др.
На студентите се предоставя широк набор от изборни дисциплини и множество възможности за участие в различни групови проекти и бизнес симулации, което помага за утвърждаването им като специалисти в посоката на индивидуалните им интереси. Преподавателите от катедра „Информатика“ участват в множество ИТ проекти, следят и познават добре потребностите на бизнеса.
Придобитите знания и умения позволяват на завършилите да намерят професионална реализация в някои от най-перспективните професии в ИТ сектора като програмисти, администратори на бази от данни, уеб и графични дизайнери, информационни и системни аналитици, специалисти по сигурност и осигуряване на качеството в софтуерното производство, проектанти и мениджъри на информационни системи, компютърни консултанти, специалисти по операционни системи и поддръжка на компютърни системи за крайните потребители.
Квалификационната характеристика има следното предназначение:
Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи, средства и информационни технологии.
Целта на обучението по специалността е да се формират у студентите знания, умения и компетенции за изпълняване на разнообразни дейности в областта на информатиката и компютърните н науки. Конкретното описание на професиите, за които се подготвят студентите, е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.
Основните знания, умения и компетенции, към които е насочено обучението по специалността, са в следните насоки:
Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез възможност за изучаване на дисциплини, които са структурирани в няколко направления.
Първото направление обхваща широка фундаментална подготовка на студентите в областта на математиката и информатиката: Линейна алгебра и аналитична геометрия; Математически анализ; Дискретна математика; Въведение в информатиката; Компютърни архитектури; Операционни системи; Въведение в програмирането; Бази от данни; Обектноориентирано програмиране и др.
Второто направление включва специализирани дисциплини, които целят да изградят профилирана подготовка в областта на проектирането и програмирането на системи: Програмиране и структури от данни; Визуално програмиране с Java; Проектиране на информационни системи; Уеб технологии; .NET технологии; Програмиране на Python; Сървърно програмиране; Облачни технологии; Изкуствен интелект и др.
Третото направление обхваща дисциплини, които са насочени към развиване на умения за управлението и администрирането на системи: Компютърни мрежи и комуникации; Криптография и защита на данните; Администриране на бази от данни; Системно администриране; Софтуерни технологии; Управление на проекти и др.
За ефективното формиране на знания и умения се използват разнообразни форми за обучение: практически занятия в компютърни лаборатории; решаване на казуси и задачи от практиката; разработване на курсови проекти; самостоятелни проучвания; екипна работа и др. Осигурен е достъп до съвременни софтуерни продукти по академичните програми на водещи ИТ фирми. Студентите се запознават с информационното осигуряване на бизнес и публични организации при провеждането на учебна практика през третата година от обучението си. Имат възможност да се включат в стажантски програми и международна студентска мобилност.
Обучението по специалността се реализира в редовна форма. Формата е предназначена за завършилите средното си образование в страната или в чужбина, за получаване на ОКС „бакалавър“ по информатика и компютърни науки. Редовното обучение се осъществява в 8 семестъра. Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.
Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС „бакалавър“ по професионално направление „Информатика и компютърни науки“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Република България.
Дипломирането на студентите е регламентирано в чл. 69 (1) от Правилника за дейността на Икономически университет Варна (https://ue-varna.bg/uploads/filemanager/303/regulations/
Pravilnik_UE.pdf).
Обучението на студентите завършва с полагане на държавен изпит. Държавните изпити се провеждат под формата на защита на дипломна работа, комплексен писмен и практически изпит. Обучението в ОКС „бакалавър“ завършва с държавен изпит по специалността или защита на дипломна работа, условията за което са регламентирани в Правилника на ИУ-Варна.
До държавен изпит се допускат всички студенти, изпълнили всичките си задължения по учебен план (чл. 119 от Правилника на Икономически университет Варна – https://ue-varna.bg/uploads/filemanager/303/regulations/Pravilnik_UE.pdf). Държавните сесии се провеждат в три последователни сесии, непосредствено след приключване на учебната година, по предварително обявен график – през месеците юни, септември и януари.
Условие за дипломиране е успешно полагане на всички семестриални изпити и успешно полагане на държавен изпит. Конспект за държавен изпит, указания за разработване на дипломна работа, документи за допускане до държавен изпит, срокове за подаване на документи, график за държавен изпит са публикувани на уеб сайта на катедра „Информатика“ (https://ue-varna.bg/bg/p/7955/katedra-informatika/diplomirane).
Цел на програмата по „Информатика и компютърни науки” е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации (в т.ч. ИТ фирми) и в структурите на публичната администрация; (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на информатици; (3) оползотворяват възможностите за ефективно създаване и прилагане на ИТ решения; (4) мислят креативно и анализират бизнес и информационни процеси.
Завършилите специалност „Информатика и компютърни науки“ могат да се реализират в публични и бизнес организации на следните позиции:
Съгласно ниво 6 на Националната квалификационна рамка (https://www.navet.government.bg/bg/media/NQF_bg.pdf), студентите придобиват следните знания, умения и компетентности (лични и професионални):
Знания:
Умения:
Компетентности – Самостоятелност и отговорност:
Компетентности за учене:
Комуникативни и социални компетентности:
Професионални компетентности:
В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ – Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.
В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.
При обучение в специалност „Информатика и компютърни науки“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.
По-важните ключови компетентности, които придобиват бакалаврите завършили специалност „Информатика и компютърни науки“ са:
1. Цифрова компетентност – умения за използване на съвременни информационни технологии; създаване на софтуерни приложения с различни технологии и програмни езици; знания и умения за администриране на бази от данни, компютърни мрежи; създаване и поддържане на уеб приложения; умения за работа с технологии в облачна среда, разработване на игри; разработване на интелигентни компютърни системи;
2. Математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки – знания и способности за проектиране, създаване и администриране на мрежови инфраструктури; способност за развиване и прилагане на математическо мислене и поглед с цел създаване на правилни алгоритми за браузър скриптове; приложение на умения за решаване на алгоритмични проблеми; умения за създаване на алгоритми за различни видове приложения; умения за прилагане на модели за отстраняване на грешки при разработване на софтуерни системи.
3. Личностна компетентност – придобиване на умения за решаване на реално съществуващи проблеми; умения за организиране на собствената си работа и справяне с конфликти; умения за следене на новостите в ИТ бизнеса, усъвършенстване на получени знания и умения; умения за работа в екип; способност за водене на конструктивни диалози; способност за ефективно управление на времето и информацията.
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Фундаментални | ||||||
Въведение в информатиката | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Компютърни архитектури | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 1 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Линейна алгебра и аналитична геометрия | 1 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 1 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Операционни системи | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Въведение в програмирането | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Физическо възпитание | 2 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Математически анализ | 2 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Бази от данни | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Обектноориентирано програмиране | 3 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Физическо възпитание | 3 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Числени методи и алгоритми | 3 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 3 | 4 | Изпит | 120 | 60 | 60 |
Физическо възпитание | 4 | 1 | Текуща оценка | 30 | 0 | 30 |
Общо за Фундаментални | 91 | 2730 | 1815 | 915 | ||
Специални | ||||||
Академични изследвания | 2 | 3 | Текуща оценка | 90 | 60 | 30 |
Програмиране и структури от данни | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Проектиране на информационни системи | 5 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Уеб технологии | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Визуално програмиране с Java | 5 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 5 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Компютърна графика | 6 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Компютърни мрежи и комуникации | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
.NET технологии | 6 | 7 | Изпит | 210 | 135 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 6 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Логическо и функционално програмиране | 7 | 8 | Изпит | 225 | 165 | 60 |
Сървърно програмиране | 7 | 8 | Изпит | 255 | 180 | 75 |
Облачни технологии | 7 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Системно администриране | 7 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Софтуерни технологии | 8 | 5 | Изпит | 150 | 90 | 60 |
Интелигентни системи | 8 | 5 | Изпит | 150 | 75 | 75 |
Избираеми дисциплини (2) | 8 | 10 | Изпит | 300 | 180 | 120 |
Общо за Специални | 117 | 3510 | 2355 | 1155 | ||
Университетски специални | ||||||
Дискретна математика | 4 | 9 | Изпит | 270 | 195 | 75 |
Избираеми дисциплини (1) | 4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Избираеми дисциплини (1)
|
4 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Общо за Университетски специални | 21 | 630 | 435 | 195 | ||
Практическо обучение | ||||||
Практическо обучение | 6 | 8 | Изпит | 240 | 240 | 0 |
Общо за Практическо обучение | 8 | 240 | 240 | 0 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
8 | 10 | Изпит | 300 | 300 | 0 |
Общо за Дипломиране | 10 | 300 | 300 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 247 | 7410 | 5145 | 2265 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Чужд език-английски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-немски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-френски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-руски
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Чужд език-португалски | 3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Български език
Семестър 3 Семестър 4 Семестър 5 1 |
3, 4, 5 | 3, 3, 3 | 270 | 180 | 90 | |
Физическо възпитание
Семестър 5 Семестър 6 Семестър 7 |
5, 6, 7 | 1, 1, 2 | 120 | 0 | 120 | |
Административно-правно обслужване | 5 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Бизнес култура и традиции | 6 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Данъчен процес и данъчно облагане | 7 | 3 | 90 | 60 | 30 |