Очаквани знания и умения, след придобиване на квалификацията: Учебният план на магистърската програма “Маркетинг и бранд мениджмънт” е разработен в съответствие с изискванията на световните и европейски стандарти и добри практики в подготовката на магистри по бранд мениджмънт. Целта на обучението по специалността е да осигури системни знания и интегрирани практически умения в следните професионални области:
планиране и организация на брандинг процесите;
планиране и организация на бранд комуникациите на фирмите;
бранд проектиране и бранд одит;
бранд изследвания, анализи и диагностика;
установяване на цели и стандарти, свързани с бранд мениджмънта;
развитие на взаимоотношения с клиенти;
формулиране и оценяване на стратегии по управление на взаимоотношенията с клиенти;
използване на съвременни информационни решения за автоматизиране на маркетинговите процеси;
развиване на „креативни“ брандинг умения;
събиране, анализиране и интерпретиране на информация, свързана с продажбите, пазарните условия и поведението на конкурентите;
интерпретиране на данни и информация за условията на пазара, конкурентното поведение и поведението на клиентите;
използване на съвременни технологични решения в процеса на продаване.
Възможности за професионална реализация: Завършилите ОКС „магистър“ специалност “Маркетинг и бранд мениджмънт” могат да се реализират приоритетно в следните професии и длъжности: бранд специалист, маркетинг специалист, маркетинг мениджър, експерти и одитори по маркетингов и бранд мениджмънт, експерти по бранд комуникации, специалисти и мениджъри по интегрирани бранд комуникации, експерти и специалисти по бранд проектиране, консултанти по бранд мениджмънт.
Форма на дипломиране: Комплексен държавен изпит или защита на дипломна работа.
I. Професионални знания, умения и компетенции
Учебният план на магистърската програма “Маркетинг и бранд мениджмънт” е разработен в съответствие с изискванията на световните и европейски стандарти и добри практики в подготовката на магистри по бранд мениджмънт.
Целта на обучението по специалността е да осигури системни знания и интегрирани практически умения в следните професионални области: 1/ Бранд изследвания, анализи и диагностика; 2/ Планиране и организация на брандинг процесите и бранд комуникациите на фирмите; 3/ Бранд проектиране и бранд одит.
Бранд изследвания, анализи и диагностика чрез:
Маркетингови анализи и диагностика на брандинг процеси и модели;
Системна интегрираност на бранд мениджмънта с комуникационните решения;
Изследване и анализ на технологиите в бранд моделирането и комуникационния дизайн;
Изследване и диагностика на взаимоотношенията с клиенти, бранд комуникациите, комуникационните рискове и креативните стратегии в стопанската практика.
Планиране и организация на брандинг процесите и бранд комуникациите на фирмите чрез:
Оценка на рисковете в проектирането на брандинг процесите и бранд комуникациите;
Организация и планиране на бранд дейностите и комуникационните решения в условия на динамични и дигитални пазари;
Маркетингов одит на идентичността на организацията, планирането и проектирането на брандинг процесите и комуникационните дейности.
Бранд проектиране и бранд одит чрез:
Изграждане, поддържане и използване на оптимални проектни задания и структури на планови проекти;
Мениджмънт на бранд проекти;
Формиране, осигуряване и поддържане на бранд стойности в условията на динамични пазари.
II. Организация, планиране и контрол на обучението по специалността
Организацията и качеството на придобиваните компетенции в процеса на обучение се осигурява чрез съвременни специфични образователни формати и стандарти по отношение на теоретичните и практическите изследвания, анализи и разрешаване на реални маркетингови проблеми и бранд ситуации в стопанските и нестопанските организации, проектиране и разработване на курсови задания, проекти и др. Всички дисциплини са взаимнообвързани и са базирани върху използването на съвременни софтуерни продукти.
Контролът в обучението по магистърска специалност “Маркетинг и бранд мениджмънт” е перманентен (след изпълнението на всяко задание), семестриален (текущ контрол) и приключващ (изпит). Магистърската специалност завършва с комплексен държавен изпит или защита на дипломна работа.
Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС „магистър“ в професионално направление “Икономика”, специалност “Маркетинг и бранд мениджмънт” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионални направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование на ОКС „магистър“.
ІII. Възможности за реализация
Завършилите ОКС „магистър“ специалност “Маркетинг и бранд мениджмънт” се реализират в следните главни направления:
висши ръководни специалисти и експерти в бранд комуникации, бизнес развитие, бранд проектиране;
научно-изследователски и аналитични мениджъри и специалисти в бранд мениджмънта на стопански и нестопански организации;
развойно-проектански мениджъри и специалисти по брандинг планове и стратегии;
функционални специалисти и изпълнители на оперативни бизнес дейности.
Завършилите студенти могат да се реализират приоритетно в следните професии и длъжности:
експерти и одитори по маркетингов и бранд мениджмънт;
експерти по бранд комуникации;
специалисти и мениджъри по интегрирани бранд комуникации;
експерти и специалисти по бранд проектиране;
консултанти по бранд мениджмънт.
IV. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалността
Съгласно Националната квалификационна рамка, студентите придобиват следните компетентности:
Самостоятелност и отговорност:
умеят да изграждат административни и бизнес структури, самостоятелно да управляват екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема конкурентна среда, с множество взаимодействащи си фактори и алтернативни възможности;
демонстрират овладяност в стратегическо и оперативно взаимодействие при управлението на промяна и конкурентни предизвикателства в сложна бизнес среда;
проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти и програми за бизнес развитие.
Компетентности за учене:
системно и задълбочено изследват и оценяват познанията с осигуряване на иновативна техника и технология за конкурентни предимства;
проявяват висока степен на самостоятелност и оразмерен риск, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално, абстрактно мислене и физическа устойчивост;
Комуникативни и социални компетентности:
умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
разработват и излагат аргументирани схващания относно бизнеса, социалните процеси и практики, обосновавайки предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици.
Професионални компетентности:
изследват, събират, обработват и интерпретират специализирана информация и документация, необходима за решаването на сложни проблеми и променящи се ситуации от изучаваната област;
целево обработват и интегрират широк спектър от знания и източници на информация при непозната и сложна среда на разнообразни взаимодействия;
демонстрират професионални и физически способности за адекватно поведение и взаимодействие в професионална и/или специализирана среда, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
умеят да управляват процесите на бизнес развитието в сложни и дискусионни научни, социални и нравствени граждански проблеми, възникващи в процеса на работата или обучението.