Икономически университет – Варна

Международен туристически бизнес

ОКС: Магистър

Форма на обучение:

Брой семестри: 3

Професионална квалификация: Туризъм

Професионално направление: Туризъм

Начална година: 2021

Международен туристически бизнес, ОКС "магистър"

Целта на обучението е да разшири теоретичния фундамент на обучението по туризъм в областта на макрорегулирането и мониторинга на международния туристически бизнес, франчайзинга в хотелиерството и ресторантьорството, управлението на промяната в туристическата фирма и на туристическата дестинация.

Завършилите специалността са в състояние да се реализират на ключови позиции в управлението на туристическите дестинации и на ниво официални международни организации и НПО, в международни хотелиерски и ресторантьорски вериги, туроператори и посредници, както и като консултанти и експерти в областта на международния туризъм.

 

КВАЛИФИКАЦИОННА  ХАРАКТЕРИСТИКА

 

Специалност „Международен туристически бизнес

Професионално направление  3.9 „Туризъм“

Професионална квалификация „Туризъм“

Образователно-квалификационна степен „ Магистър”

Срок на обучение: 1 година (СС, СНУ)/1,5 години (ДНДО, СПН) за редовно, задочно и дистанционно обучение

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Специалност „Международен туристически бизнес“ от образователно-квалификационната степен „магистър“, професионално направление „Туризъм“ в Икономически университет – Варна подготвя обучаващите се за професионална квалификация „Магистър по туризъм”.

Съгласно Наредбата за единните държавни изисквания, образователно-квалификационната степен „магистър” е за български и чуждестранни студенти, които имат първа университетска степен „бакалавър".

  1. Професионални знания и умения

Специалност „Международен туристически бизнес“ осигурява на обучаващите се конкурентен потенциал от знания и умения за управление и развитие на международния туризъм и на тази база възможности за успешна професионална кариера в посочените в квалификационната характеристика области.

  1. Обучение по специалност „Международен туристически бизнес“

Обучението в специалност „Международен туристически бизнес“ е адаптирано към глобалните изменения и съвременните тенденции в теорията и практиката на  международния туризъм, необходимостта от хармонизиране на университетското образование с европейските и световните стандарти, възможностите за конкурентноспособна професионална реализация.

 

  1. Възможности за реализация

Глобализацията на международния туризъм, нарастващата му роля на световния пазар, засилените процеси на интеграция в Европейския съюз, бумът на информационните и други технологии определят следните области от международния туризъм, в които магистрите се реализират:

  • управление на туризма на макроравнище (туристическа дестинация);
  • управление на туризма на  ниво официални международни организации и НПО;
  • научни изследвания в областта на международния туризъм;
  • консултантска дейност и експертиза в областта на  международния туризъм;
  • международни хотелиерски и ресторантьорски вериги;
  • международен маркетинг в туризма;
  • туроператорска, посредническа дейност и онлайн дистрибуция.
  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Международен туристически бизнес“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Международен туристически бизнес“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Международен туристически бизнес“ са:

  1. Предприемаческа  - Планиране, управление на проекти, стратегическо мислене, оценка на силни и слаби страни, риск мениджмънт, инвестиции, управление на средства, решаване на проблеми, финансова грамотност, анализ на ключови икономически показатели, форми на организация на бизнеса, управление на ресурси и средства, варианти за финансиране, управление на човешките ресурси, делови умения, информирани решения, отговорност, отчетност, комуникация, договаряне, самостоятелна и екипна работа, мотивиране, социално предприемачество.
  2. Гражданска - Познания за хората, групите, екипите, икономиката, културата обществото; познаване на националните и разбиране на европейските ценности; цели и политика на социални и политически организации; обективна информираност за световни екологични и демографски промени; европейска интеграция; многообразие и културна идентичност в света; участие в демократични механизми за избори и вземане на решения интерес към социални, икономически и политически събития; стремеж към социална справедливост.
  3. Компетентност на културна осведоменост и изява - Тази компетентност изисква познаване на местните, националните, регионалните, европейските и световните култури и изяви, включително техните езици, наследство, традиции и продукти на културата, както и разбиране как тези изяви могат взаимно да си влияят и да влияят върху представите на отделния човек. Тя включва разбиране на различните начини на предаване на идеи между творец, участник и публика посредством писмени, печатни текстове и текстове в цифров формат, театър, филм, танц, игри, изкуство и дизайн, музика, ритуали, архитектура, както и хибридни форми. Изисква разбиране на собствената развиваща се идентичност и културно наследство в един свят на културно многообразие, мотивиране.

 

 

Дата: 12.03.2024 г.                                         Ръководител катедра: доц. д-р Георгина Луканова             

 

 

Специалност
Начална година
2021
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Фундаментални
Теория на счетоводството 10 12 Изпит 360 330 30
Въведение във финансите 10 12 Изпит 360 330 30
Мениджмънт и маркетинг 10 12 Изпит 360 330 30
Икономикс 10 12 Изпит 360 330 30
Количествени методи 10 12 Изпит 360 330 30
Общо за Фундаментални 60 1800 1650 150
Специални
Пазари и маркетинг в туризма 11 5 Текуща оценка 150 120 30
Хотелиерство и ресторантьорство 11 5 Текуща оценка 150 120 30
Туроператорска, агентска и транспортна дейност в туризма 11 5 Текуща оценка 150 120 30
Общо за Специални 15 450 360 90
Специализиращи
Франчайзинг в хотелиерството и ресторантьорството 11 8 Изпит 240 202 38
Регулиране на международния туристически бизнес 11 8 Изпит 240 210 30
Мениджмънт на туристическата дестинация 11 8 Изпит 240 202 38
Геополитика и геостратегия на туризма 11 6 Изпит 180 150 30
Мониторинг на международния туристически бизнес 12 8 Изпит 240 210 30
Управление на промяната в туристическите фирми 12 8 Изпит 240 210 30
Етнокултурно ландшафтознание 12 8 Текуща оценка 240 210 30
Избираеми дисциплини (1) 12 6 Текуща оценка 180 150 30
Общо за Специализиращи 60 1800 1544 256
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
12 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 150 4500 4004 496


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 12 6 180 150 30
Чужд език-немски 12 6 180 150 30
Чужд език-руски 12 6 180 150 30
Чужд език-португалски 12 6 180 150 30
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти