ОКС: Магистър
Форма на обучение: Редовно обучение, Дистанционно обучение, Дистанционно обучение (Ян.прием), Редовно обучение (Ян.прием)
Брой семестри: 2
Професионална квалификация: Икономика
Професионално направление: Икономика
Начална година: 2024
Завършилите магистри от специалност „Аграрен бизнес“ получават професионални компетенции, в т.ч.: да планират, организират и управляват производствени обекти от аграрния сектор; да оптимизират използването на поземлените, материалните и трудовите ресурси във фирмите; да извършват самостоятелно икономически проучвания; да провеждат анализи и извършват икономически прогнози и др. Те успешно могат дават консултантска помощ на фирми от бизнеса. Могат да осъществяват експертна дейност, да реализират и да вземат решения в областта на държавната политика за сектора.
По-важните ключови компетенции, съобразени с Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот, които придобиват магистрите завършили специалността, са насочени към: изграждане на умения за по-добро усвояване на знания; насърчаване на предприемаческите умения; изграждане на способности за работа в екипи; проява на творчество в изследователски план; ангажираност към проблемите на аграрния бизнес и т.н.
Завършилите специалност “Аграрен бизнес” магистри получават знанията, уменията и компетенциите да организират и управляват стопански системи от аграрната сфера – производство и търговия със селскостопанска продукция и храни, алтернативни производствени дейности в селските райони, предприятия от производствената инфраструктура и др. Завършилите могат успешно да осъществяват самостоятелна предприемаческа или консултантска дейност в областта на аграрния бизнес.
Като икономисти, магистрите могат много успешно да се реализират в държавни и общински структури фондове и звена, насочени към агропроизводствена дейност, реализиране на държавна политика и финансова подкрепа за сектора; могат да продължат обучението си като докторанти във висшите училища или други научно-изследователски звена у нас и в чужбина.
I. Професионални знания и умения
Целта на обучението по магистърска специалност „Аграрен бизнес“ е да се формира такава съвкупност от общонаучни, общопрофесионални и специални знания, теоретични и практически умения и определени навици, за да се подготвят студентите за изпълняване на трудови дейности, свързани с икономиката, организацията и управлението на аграрния бизнес. Подготовката по специалността в магистърска степен включва фундаментални и специализирани знания в аграрната област и изграждането на практически умения.
Основните знания, умения и компетенции, които трябва да осигури обучението по магистърска специалност „Аграрен бизнес“ се групират в следните насоки:
1) Диагностика, организиране и оптимизиране на икономическите и управленските процеси в развитието на бизнес-организациите от аграрния сектор, в т.ч.:
2) Ефективно управление на процесите и организациите обслужващи аграрния бизнес и селските райони, в т.ч.:
II. Обучение по специалност „Аграрен бизнес“
Обучението по специалност „Аграрен бизнес“ се реализира в редовна (редовна-електронна) и дистанционна форма въз основа на настоящата квалификационна характеристика, учебен план, учебни програми по конкретните дисциплини и ежегоден график на учебния процес. Обучението е предназначена за завършилите висшето си образование в страната или в чужбина, за получаване на професионална квалификация по икономика.
Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС “магистър” по професионално направление “Икономика” в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Република България.
Съгласно националната и вътрешната нормативна уредба се дава възможност за завършване на образователна степен “магистър” на студенти от същата специалност, на студенти, завършили стопански науки и управление (СНУ), други направления и други области на висшето образование (ДНДО) и завършилите колеж от същото професионално направление “Икономика” (СПН), като срокът за обучение е съответно 2 (за СС и СНУ) и 3 (за ДНДО и СПН) семестъра.
Формирането на предвидените знания, умения и компетенции по специалността, като цяло и за посочените групи, се осигурява чрез изучаване на система от подходящо структурирани в учебния план дисциплини, които са съобразени с особеностите на придобитите специалности и квалификации на групите.
Подготовката на завършите същата специалност или приравнена към нея се осъществява чрез 8 специализиращи дисциплини, от които 1 е от изборен блок. Специализиращи дисциплини включени в учебния план са: Аграрна политика; Маркетингови проучвания а аграрния бизнес; Европейски програми и проекти в аграрния бизнес; Инвестиционен мениджмънт в агробизнеса; Управление на качеството в агробизнеса; Социален капитал и социални мрежи в агробизнеса; Магистърски семинар; Избираема дисциплина – една от – Организирани пазари и борсова търговия в агробизнеса; Селски туризъм; Управление на риска в агробизнеса. Тези дисциплини осигуряват възможност студентите магистри да придобият задълбочена теоретична и практическа подготовка, с която да надградят получената професионална подготовка в бакалавърската си специалност и да повишат своята професионална квалификация в областта на интегрираното управление на аграрния бизнес.
Подготовката на завършилите специалности от стопански науки и управление (СНУ), други области на висшето образование (ДНДО) и същото професионално направление (СПН) се обучават по три специални дисциплини: Технологии в растениевъдството и животновъдството; Мениджмънт и организация на аграрния бизнес; Основи на аграрния бизнес. Специалните дисциплини изравняват специфичната теоретична и практическа подготовка с тази на завършилите същата специалност.
Подготовката на завършилите специалности от други области на висшето образование (ДНДО) и същото професионално направление (СПН) включва още 5 общоикономически фундаментални дисциплини, целящи изграждане и утвърждаване на завършена система от знания в областта на професионалната квалификация. Такива дисциплини са: Икономикс; Количествени методи; Мениджмънт и маркетинг; Въведение във финансите; Теория на счетоводството.
В процеса на обучение на студентите по специалността се акцентира както на придобиването на умения от тяхна страна за самостоятелни научни и практико-приложни изследвания по проблеми, касаещи агробизнеса, така и на практически умения, придобити в рамките на срещи с бизнеса и администрацията, работа в екип и др.
Обучението в специалност „Аграрен бизнес“ включва ефективни форми като: практически занятия и изследвания, решаване на казуси и на реални ситуации, разработване на курсови проекти, дебати, делови игри и други.
Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите-магистри се предоставя възможност да избират между две форми: защита на дипломна работа или комплексен държавен изпит.
По време на обучението си в редовна-електронна форма, студентите имат достъп до учебни материални в платформата eLearn от сайта на Икономически университет – Варна.
По време на обучението си в дистанционна форма, студентите имат достъп до учебни материали в платформата Moodle.
Използвайки електронните платформи студентите, обучаващи се в редовно-електронна и дистанционна форма, разполагат с голям набор от учебни ресурси – електронни учебници и учебни помагала, мултимедийни презентации, хипервръзки, блогове и др. В обучението могат да се използват редица учебни дейности като анкети, речник, база от данни, урок, форум, чат и др.
Дистанционната форма е равнопоставена с редовната форма на обучение, като предоставя множество допълнителни предимства: мобилност, възможност за индивидуални темпове на подготовка, обучение в удобно за студента време без откъсване от работа, възможности за интерактивност в обучението и др. Организацията на обучението на студентите в дистанционна форма по специалност “Аграрен бизнес” включва присъствени периоди, провеждани от съответния преподавателски екип. Те се равняват на 20% от аудиторната заетост, предвидена за редовната форма на обучение по съответната специалност в учебния план. Неприсъствената част от учебните занятия, предвидени в плана за редовна форма, при дистанционно обучение се провеждат под формата на: самоподготовка, синхронна и асинхронна комуникация с преподавателите, тестове, подготовка на курсови проекти и други. Задължителни за студента и преподавателя са консултациите чрез платформата Moodle, съставляващи 10% от аудиторната заетост, предвидена в учебния план за редовна форма на обучение по специалността.
III. Възможности за реализация
Подготовката на студентите в специалност „Аграрен бизнес” позволява да се реализират като:
Завършилите магистри специалност “Аграрен бизнес” могат:
Като икономисти, магистрите могат много успешно да се реализират в държавни и общински структури фондове и звена, насочени към агропроизводствена дейност, реализиране на държавна политика и финансова подкрепа за сектора.
Завършилите магистърската програма могат да продължат обучението си като докторанти във висшите училища или други научно-изследователски звена у нас и в чужбина.
IV. Компетенции, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Аграрен бизнес“
В съответствие с Националната квалификационна рамка за учене през целия живот и определените дискриптори за нивата на образование, завършилите специалност „Аграрен бизнес” придобиват разнообразни ключови и професионални компетенции:
Завършилите магистри могат да планират, организират и управляват производствени обекти от аграрния сектор; да оптимизират използването на поземлените, материалните и трудовите ресурси във фирмите; да извършват самостоятелно икономически проучвания; да провеждат анализи и извършват икономически прогнози и др. Те успешно могат дават консултантска помощ на фирми от бизнеса. Могат да осъществяват експертна дейност, да реализират и да вземат решения в областта на държавната политика за сектора.
По-важните ключови компетенции, които придобиват магистрите завършили специалността са насочени към:
1) Самостоятелност и отговорност:
2) Компетентности за учене:
3) Комуникативни и социални компетентности:
4) Професионални компетентности:
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Специализиращи | ||||||
Аграрна политика | 9 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Инвестиционен мениджмънт в агробизнеса | 9 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Маркетингови проучвания в аграрния бизнес | 9 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Управление на проекти в агробизнеса | 9 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Управление на качеството в агробизнеса | 10 | 8 | Изпит | 240 | 165 | 75 |
Магистърски семинар | 10 | 8 | Изпит | 240 | 210 | 30 |
Социален капитал и социална политика в агробизнеса | 10 | 8 | Изпит | 240 | 180 | 60 |
Избираеми дисциплини (1) | 10 | 6 | Изпит | 180 | 120 | 60 |
Общо за Специализиращи | 60 | 1800 | 1290 | 510 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
10 | 15 | Изпит | 450 | 450 | 0 |
Общо за Дипломиране | 15 | 450 | 450 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 75 | 2250 | 1740 | 510 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Чужд език-английски | 10 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-немски | 10 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-френски | 10 | 3 | 90 | 60 | 30 | |
Чужд език-руски | 10 | 3 | 90 | 60 | 30 |