Икономически университет – Варна

Мениджмънт на образованието

ОКС: Магистър

Форма на обучение: Задочно обучение, Редовно обучение, Задочно обучение (Ян.прием), Редовно обучение (Ян.прием)

Брой семестри: 2

Професионална квалификация: Управление и администрация

Професионално направление: Администрация и управление

Начална година: 2024

Програмата е проектирана в отговор на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и хората в образователната система в България. Насочена е към работещи в сферата на образованието, които желаят да придобият или развият управленски компетенции. Формира специалисти, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации – училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.; в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието.

Специалност „Мениджмънт на образованието“

Професионално направление  3.7 „Администрация и управление“

Професионална квалификация „Управление и администрация“

Образователно-квалификационна степен „Магистър”

Срок на обучение: за редовна и задочна форма на обучение:

  • 1 година за бакалаври, завършили стопански науки и управление (СНУ);
  • 1,5 години за бакалаври или магистри, завършили специалности от други науки и други области на висшето образование (ДНДО).

 

 

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Квалификационната характеристика има следното предназначение:

  • да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение;
  • да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за магистър по “Мениджмънт на образованието”;
  • да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на студентите от специалността;
  • да ориентира обучаващите се какви длъжности могат да заемат след завършването си.

Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи и средства.

 

  1. Професионални знания и умения

Магистърската програма отговаря на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и специалистите в образователната система в България. Програмата е насочена към хора, работещи в сферата на образованието, които желаят да формират или развият управленските си компетенции. Основна цел на обучението е студентите да получат задълбочена теоретична и практическа подготовка за успешна професионална реализация и кариерно развитие чрез придобиването на професионални знания и умения в следните насоки:

  • мениджмънт на образователните институции;
  • управление на иновациите в образованието;
  • формулиране на стратегии за развитие на образователните институции и тяхното прилагане;
  • мениджмънт на човешките ресурси и етика в образованието;
  • развитие на меки умения и медиация в образованието;
  • разработване и управление на проекти в образователната сфера;
  • финансов мениджмънт в образованието;
  • съвременни дигитални технологии и тяхното приложение в образователната сфера;
  • предприемачество в образованието.

 

  1. Обучение по специалност „Мениджмънт на образованието“

Учебният план на специалност “Мениджмънт на образованието” е разработен в съответствие с нашия и международен опит в подготовката на специалисти в областта на управлението на образователни институции и разработване на политики в сферата на образованието. Теоретичните знания и практически умения в магистърската програма по специалността се формират чрез възможност за изучаване на общоуправленски и специализиращи дисциплини, даващи профилирана подготовка. Те са структурирани в следните направления:

  1. Дисциплини, формиращи базови знания и умения в областта на управлението. Чрез тях се осигурява мениджърска подготовка на бъдещите магистри, дава им се възможност за мобилност към изискванията на управленската и административна практика. С усвояването на знанията от тези дисциплини се създават условия за формиране на управленски компетенции за работа на ръководни позиции.
  2. Дисциплини, които надграждат знанията и уменията за упражняване на управленските функции, отчитайки особеностите и социалната роля на образователните институции (вж. раздел II).

За тяхното усвояване се използват ефективни форми на обучение като практически занятия, делови игри, решаване на казуси, разработване проекти и курсови работи, разработване и дискутиране на реферати и есета, изготвяне на презентации и др.

Обучението се реализира в задочна форма и завършва със защита на магистърска теза или комплексен държавен изпит по специалността.     

Завършилите пълния курс на обучение получават образователно-квалификационната степен „Магистър“ по  професионално направление 3.7. „Администрация и управление“, специалност „Мениджмънт на образованието“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Р България.

 

  1. Възможности за реализация

Обучението в магистърска програма „Мениджмънт на образованието“ подготвя студентите за мениджъри, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации (училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.); в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието. С придобитите знания, умения и компетенции те могат да се реализират като:

  • директори и помощник-директори на организации в системата на предучилищното и училищното образование, при спазване на нормативните изисквания за заемане на длъжността директор, регламентирани в Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти;
  • ръководители на различни управленски нива в местни, регионални и национални институции, осъществяващи образователната политика в страната;
  • автори на проекти и ръководители на екипи, работещи по проекти в сферата на образованието;
  • консултанти при разработването и внедряването на иновации в системата на предучилищното и училищното образование;
  • специалисти по качество в образованието;
  • организатори на обучение в системата на непрекъснатото образование и продължаващото обучение;
  • експерт-оценители на курсове, програми и проекти за сферата на предучилищното и училищното образование;
  • ръководители на извънкласни и извънучилищни дейности, проекти, клубове, кръжоци, центрове, форуми и др.

 

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Мениджмънт на образованието“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Мениджмънт на образованието“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Мениджмънт на образованието“ са:

  1. Гражданска компетентност – изследват научни и приложни проблеми, като прилагат етичен и социално отговорен подход; запознати са с особеностите и умеят да прилагат социално отговорни практики, насочени към подобряване условията на труд и учене и качеството на живот и спазване на всички социални стандарти, трудови и човешки права както на служителите и работниците, така и на обучаемите.  Формират широко разбиране за многоаспектната роля на образованието за формиране на компетентни и социално- отговорни граждани, активно участващи в социалния живот в синхрон с демократичните ценности на европейското общество. В резултат на това проявяват разбиране и поемат инициативи с грижа за устойчивостта в социално- икономическото развитие и с внимание към климатичните и демографските процеси в европейски и световен мащаб. 
  2. Личностна компетентност – развиват умения за сътрудничество, взаимодействие с други хора и поемане на отговорност като работят самостоятелно и в екип по общи проекти, като координират задачите си с членовете на екипа за постигане на обща цел, спазвайки предварително определени условия и срокове.  Управляват ефективно времето,  използват и анализират информация и чрез конструктивен диалог и толерантност към различни мнения и позиции, развиват умения да изслушват, да управляват конфликти, да обосновават мнения и позиция по различни, трудно предвидими и повлияни от множество фактори ситуации. 
  3. Предприемаческа компетентност – анализират факти, явления и тенденции, свързани с функционирането и развитието на системите -  обект на управление, формират умения за стратегическа оценка на възможностите и проблемите и за търсене и аргументиране на  решения с оглед оптимално използване на ограничени ресурси. Планират и разпределят ресурси, осмислят необходимите етапи за вземане на решение и избор между различни варианти за развитие, за въвеждане на иновации и имплементиране на промени в организациите. Анализират финансови показатели, разработват проекти, оценяват необходимостта от развитие на човешките ресурси като основен носител на качеството на предлагания образователен продукт. Проявяват творчество и инициативност, развиват умения за привличане и мотивиране на персонала.
  4. Дигитална компетентност – развиват способност за ползване и създаване на цифрово съдържание, за критична оценка на източниците на съдържание и за защита на създадено съдържание. Познават и могат да ползват възможностите на компютърните технологии и специализиран софтуер за създаване и споделяне на съдържание, за управление на ресурси и за ефективно комуникиране.
Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Специализиращи
Институционална рамка и управление на образователните организации 9 9 Изпит 270 232 38
Качество и иновации в образованието 9 9 Изпит 270 233 37
Стратегически мениджмънт в образованието 9 8 Изпит 240 203 37
Етични стандарти в образованието 9 8 Изпит 240 203 37
Медиация и меки умения 9 8 Изпит 240 210 30
Магистърски семинар 10 8 Изпит 240 210 30
Управление на човешките ресурси и лидерство 10 9 Изпит 270 232 38
Управление на проекти 10 8 Изпит 240 202 38
Избираеми дисциплини (1)
  • Дигитални технологии в управление на образованието
  • Финансов мениджмънт в образованието
  • Предприемачески умения
10 8 Изпит 240 210 30
Общо за Специализиращи 75 2250 1935 315
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
10 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 90 2700 2385 315


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 10 3 90 75 15
Чужд език-немски 10 3 90 75 15
Чужд език-френски 10 3 90 75 15
Чужд език-руски 10 3 90 75 15
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти