Икономически университет – Варна

Мениджмънт на образованието

ОКС: Магистър

Форма на обучение: Редовно обучение (Ян.прием), Задочно обучение (Ян.прием)

Брой семестри: 3

Професионална квалификация: Управление и администрация

Професионално направление: Администрация и управление

Начална година: 2024

Програмата е проектирана в отговор на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и хората в образователната система в България. Насочена е към работещи в сферата на образованието, които желаят да придобият или развият управленски компетенции. Формира специалисти, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации – училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.; в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието.

Специалност „Мениджмънт на образованието“

Професионално направление  3.7 „Администрация и управление“

Професионална квалификация „Управление и администрация“

Образователно-квалификационна степен „Магистър”

Срок на обучение: за редовна и задочна форма на обучение:

  • 1 година за бакалаври, завършили стопански науки и управление (СНУ);
  • 1,5 години за бакалаври или магистри, завършили специалности от други науки и други области на висшето образование (ДНДО).

 

 

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Квалификационната характеристика има следното предназначение:

  • да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение;
  • да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за магистър по “Мениджмънт на образованието”;
  • да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на студентите от специалността;
  • да ориентира обучаващите се какви длъжности могат да заемат след завършването си.

Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи и средства.

 

  1. Професионални знания и умения

Магистърската програма отговаря на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и специалистите в образователната система в България. Програмата е насочена към хора, работещи в сферата на образованието, които желаят да формират или развият управленските си компетенции. Основна цел на обучението е студентите да получат задълбочена теоретична и практическа подготовка за успешна професионална реализация и кариерно развитие чрез придобиването на професионални знания и умения в следните насоки:

  • мениджмънт на образователните институции;
  • управление на иновациите в образованието;
  • формулиране на стратегии за развитие на образователните институции и тяхното прилагане;
  • мениджмънт на човешките ресурси и етика в образованието;
  • развитие на меки умения и медиация в образованието;
  • разработване и управление на проекти в образователната сфера;
  • финансов мениджмънт в образованието;
  • съвременни дигитални технологии и тяхното приложение в образователната сфера;
  • предприемачество в образованието.

 

  1. Обучение по специалност „Мениджмънт на образованието“

Учебният план на специалност “Мениджмънт на образованието” е разработен в съответствие с нашия и международен опит в подготовката на специалисти в областта на управлението на образователни институции и разработване на политики в сферата на образованието. Теоретичните знания и практически умения в магистърската програма по специалността се формират чрез възможност за изучаване на общоуправленски и специализиращи дисциплини, даващи профилирана подготовка. Те са структурирани в следните направления:

  1. Дисциплини, формиращи базови знания и умения в областта на управлението. Чрез тях се осигурява мениджърска подготовка на бъдещите магистри, дава им се възможност за мобилност към изискванията на управленската и административна практика. С усвояването на знанията от тези дисциплини се създават условия за формиране на управленски компетенции за работа на ръководни позиции.
  2. Дисциплини, които надграждат знанията и уменията за упражняване на управленските функции, отчитайки особеностите и социалната роля на образователните институции (вж. раздел II).

За тяхното усвояване се използват ефективни форми на обучение като практически занятия, делови игри, решаване на казуси, разработване проекти и курсови работи, разработване и дискутиране на реферати и есета, изготвяне на презентации и др.

Обучението се реализира в задочна форма и завършва със защита на магистърска теза или комплексен държавен изпит по специалността.     

Завършилите пълния курс на обучение получават образователно-квалификационната степен „Магистър“ по  професионално направление 3.7. „Администрация и управление“, специалност „Мениджмънт на образованието“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Р България.

 

  1. Възможности за реализация

Обучението в магистърска програма „Мениджмънт на образованието“ подготвя студентите за мениджъри, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации (училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.); в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието. С придобитите знания, умения и компетенции те могат да се реализират като:

  • директори и помощник-директори на организации в системата на предучилищното и училищното образование, при спазване на нормативните изисквания за заемане на длъжността директор, регламентирани в Наредба № 15 от 22 юли 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти;
  • ръководители на различни управленски нива в местни, регионални и национални институции, осъществяващи образователната политика в страната;
  • автори на проекти и ръководители на екипи, работещи по проекти в сферата на образованието;
  • консултанти при разработването и внедряването на иновации в системата на предучилищното и училищното образование;
  • специалисти по качество в образованието;
  • организатори на обучение в системата на непрекъснатото образование и продължаващото обучение;
  • експерт-оценители на курсове, програми и проекти за сферата на предучилищното и училищното образование;
  • ръководители на извънкласни и извънучилищни дейности, проекти, клубове, кръжоци, центрове, форуми и др.

 

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Мениджмънт на образованието“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Мениджмънт на образованието“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Мениджмънт на образованието“ са:

  1. Гражданска компетентност – изследват научни и приложни проблеми, като прилагат етичен и социално отговорен подход; запознати са с особеностите и умеят да прилагат социално отговорни практики, насочени към подобряване условията на труд и учене и качеството на живот и спазване на всички социални стандарти, трудови и човешки права както на служителите и работниците, така и на обучаемите.  Формират широко разбиране за многоаспектната роля на образованието за формиране на компетентни и социално- отговорни граждани, активно участващи в социалния живот в синхрон с демократичните ценности на европейското общество. В резултат на това проявяват разбиране и поемат инициативи с грижа за устойчивостта в социално- икономическото развитие и с внимание към климатичните и демографските процеси в европейски и световен мащаб. 
  2. Личностна компетентност – развиват умения за сътрудничество, взаимодействие с други хора и поемане на отговорност като работят самостоятелно и в екип по общи проекти, като координират задачите си с членовете на екипа за постигане на обща цел, спазвайки предварително определени условия и срокове.  Управляват ефективно времето,  използват и анализират информация и чрез конструктивен диалог и толерантност към различни мнения и позиции, развиват умения да изслушват, да управляват конфликти, да обосновават мнения и позиция по различни, трудно предвидими и повлияни от множество фактори ситуации. 
  3. Предприемаческа компетентност – анализират факти, явления и тенденции, свързани с функционирането и развитието на системите -  обект на управление, формират умения за стратегическа оценка на възможностите и проблемите и за търсене и аргументиране на  решения с оглед оптимално използване на ограничени ресурси. Планират и разпределят ресурси, осмислят необходимите етапи за вземане на решение и избор между различни варианти за развитие, за въвеждане на иновации и имплементиране на промени в организациите. Анализират финансови показатели, разработват проекти, оценяват необходимостта от развитие на човешките ресурси като основен носител на качеството на предлагания образователен продукт. Проявяват творчество и инициативност, развиват умения за привличане и мотивиране на персонала.
  4. Дигитална компетентност – развиват способност за ползване и създаване на цифрово съдържание, за критична оценка на източниците на съдържание и за защита на създадено съдържание. Познават и могат да ползват възможностите на компютърните технологии и специализиран софтуер за създаване и споделяне на съдържание, за управление на ресурси и за ефективно комуникиране.
Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Фундаментални
Теория на счетоводството 10 12 Изпит 360 330 30
Въведение във финансите 10 12 Изпит 360 330 30
Мениджмънт и маркетинг 10 12 Изпит 360 330 30
Икономикс 10 12 Изпит 360 330 30
Количествени методи 10 12 Изпит 360 330 30
Общо за Фундаментални 60 1800 1650 150
Специализиращи
Институционална рамка и управление на образователните организации 11 9 Изпит 270 232 38
Качество и иновации в образованието 11 9 Изпит 270 233 37
Стратегически мениджмънт в образованието 11 8 Изпит 240 203 37
Етични стандарти в образованието 11 8 Изпит 240 203 37
Медиация и меки умения 11 8 Изпит 240 210 30
Магистърски семинар 12 8 Изпит 240 210 30
Управление на човешките ресурси и лидерство 12 9 Изпит 270 232 38
Управление на проекти 12 8 Изпит 240 202 38
Избираеми дисциплини (1)
  • Дигитални технологии в управление на образованието
  • Финансов мениджмънт в образованието
  • Предприемачески умения
12 8 Изпит 240 210 30
Общо за Специализиращи 75 2250 1935 315
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
12 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 150 4500 4035 465


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 12 3 90 75 15
Чужд език-немски 12 3 90 75 15
Чужд език-френски 12 3 90 75 15
Чужд език-руски 12 3 90 75 15
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти