ОКС: Магистър
Форма на обучение: Редовно обучение (Ян.прием), Задочно обучение (Ян.прием)
Брой семестри: 3
Професионална квалификация: Управление и администрация
Професионално направление: Администрация и управление
Начална година: 2024
Програмата е проектирана в отговор на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и хората в образователната система в България. Насочена е към работещи в сферата на образованието, които желаят да придобият или развият управленски компетенции. Формира специалисти, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации – училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.; в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието.
Специалност „Мениджмънт на образованието“
Професионално направление 3.7 „Администрация и управление“
Професионална квалификация „Управление и администрация“
Образователно-квалификационна степен „Магистър”
Срок на обучение: за редовна и задочна форма на обучение:
Квалификационната характеристика има следното предназначение:
Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи и средства.
Магистърската програма отговаря на актуалните потребности на системата за предучилищно и училищно образование от специалисти, притежаващи специфични знания и умения за управление на институциите, процесите, дейностите и специалистите в образователната система в България. Програмата е насочена към хора, работещи в сферата на образованието, които желаят да формират или развият управленските си компетенции. Основна цел на обучението е студентите да получат задълбочена теоретична и практическа подготовка за успешна професионална реализация и кариерно развитие чрез придобиването на професионални знания и умения в следните насоки:
Учебният план на специалност “Мениджмънт на образованието” е разработен в съответствие с нашия и международен опит в подготовката на специалисти в областта на управлението на образователни институции и разработване на политики в сферата на образованието. Теоретичните знания и практически умения в магистърската програма по специалността се формират чрез възможност за изучаване на общоуправленски и специализиращи дисциплини, даващи профилирана подготовка. Те са структурирани в следните направления:
За тяхното усвояване се използват ефективни форми на обучение като практически занятия, делови игри, решаване на казуси, разработване проекти и курсови работи, разработване и дискутиране на реферати и есета, изготвяне на презентации и др.
Обучението се реализира в задочна форма и завършва със защита на магистърска теза или комплексен държавен изпит по специалността.
Завършилите пълния курс на обучение получават образователно-квалификационната степен „Магистър“ по професионално направление 3.7. „Администрация и управление“, специалност „Мениджмънт на образованието“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Р България.
Обучението в магистърска програма „Мениджмънт на образованието“ подготвя студентите за мениджъри, които могат успешно да осъществяват управленска дейност в различни видове държавни, общински и частни образователни организации (училища, детски градини, професионални и образователни центрове, школи и др.); в местни, регионални и национални институции, отговорни за осъществяване на политиката в сферата на образованието. С придобитите знания, умения и компетенции те могат да се реализират като:
В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.
В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.
При обучение в специалност „Мениджмънт на образованието“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.
По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Мениджмънт на образованието“ са:
Изучавани дисциплини | Семестър | Кредити | Форма на контрол | Студентска заетост | ||
---|---|---|---|---|---|---|
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Фундаментални | ||||||
Теория на счетоводството | 10 | 12 | Изпит | 360 | 330 | 30 |
Въведение във финансите | 10 | 12 | Изпит | 360 | 330 | 30 |
Мениджмънт и маркетинг | 10 | 12 | Изпит | 360 | 330 | 30 |
Икономикс | 10 | 12 | Изпит | 360 | 330 | 30 |
Количествени методи | 10 | 12 | Изпит | 360 | 330 | 30 |
Общо за Фундаментални | 60 | 1800 | 1650 | 150 | ||
Специализиращи | ||||||
Институционална рамка и управление на образователните организации | 11 | 9 | Изпит | 270 | 232 | 38 |
Качество и иновации в образованието | 11 | 9 | Изпит | 270 | 233 | 37 |
Стратегически мениджмънт в образованието | 11 | 8 | Изпит | 240 | 203 | 37 |
Етични стандарти в образованието | 11 | 8 | Изпит | 240 | 203 | 37 |
Медиация и меки умения | 11 | 8 | Изпит | 240 | 210 | 30 |
Магистърски семинар | 12 | 8 | Изпит | 240 | 210 | 30 |
Управление на човешките ресурси и лидерство | 12 | 9 | Изпит | 270 | 232 | 38 |
Управление на проекти | 12 | 8 | Изпит | 240 | 202 | 38 |
Избираеми дисциплини (1)
|
12 | 8 | Изпит | 240 | 210 | 30 |
Общо за Специализиращи | 75 | 2250 | 1935 | 315 | ||
Дипломиране | ||||||
Избираеми дисциплини (1)
|
12 | 15 | Изпит | 450 | 450 | 0 |
Общо за Дипломиране | 15 | 450 | 450 | 0 | ||
Общо за целия курс на обучение | 150 | 4500 | 4035 | 465 | ||
Факултативни дисциплини | Семестър | Кредити | Студентска заетост | |||
общо | извънаудиторна | аудиторна | ||||
Чужд език-английски | 12 | 3 | 90 | 75 | 15 | |
Чужд език-немски | 12 | 3 | 90 | 75 | 15 | |
Чужд език-френски | 12 | 3 | 90 | 75 | 15 | |
Чужд език-руски | 12 | 3 | 90 | 75 | 15 |