Икономически университет – Варна

Международен туристически бизнес

ОКС: Магистър

Форма на обучение: Задочно обучение, Дистанционно обучение, Редовно обучение, Задочно обучение (Ян.прием), Редовно обучение (Ян.прием), Дистанционно обучение (Ян.прием)

Брой семестри: 2

Професионална квалификация: Туризъм

Професионално направление: Туризъм

Начална година: 2024

Международен туристически бизнес, ОКС "магистър"

Целта на обучението е да разшири теоретичния фундамент на обучението по туризъм в областта на макрорегулирането и мониторинга на международния туристически бизнес, франчайзинга в хотелиерството и ресторантьорството, управлението на промяната в туристическата фирма и на туристическата дестинация.

Завършилите специалността са в състояние да се реализират на ключови позиции в управлението на туристическите дестинации и на ниво официални международни организации и НПО, в международни хотелиерски и ресторантьорски вериги, туроператори и посредници, както и като консултанти и експерти в областта на международния туризъм.

 

КВАЛИФИКАЦИОННА  ХАРАКТЕРИСТИКА

 

Специалност „Международен туристически бизнес

Професионално направление  3.9 „Туризъм“

Професионална квалификация „Туризъм“

Образователно-квалификационна степен „ Магистър”

Срок на обучение: 1 година (СС, СНУ)/1,5 години (ДНДО, СПН) за редовно, задочно и дистанционно обучение

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Специалност „Международен туристически бизнес“ от образователно-квалификационната степен „магистър“, професионално направление „Туризъм“ в Икономически университет – Варна подготвя обучаващите се за професионална квалификация „Магистър по туризъм”.

Съгласно Наредбата за единните държавни изисквания, образователно-квалификационната степен „магистър” е за български и чуждестранни студенти, които имат първа университетска степен „бакалавър".

  1. Професионални знания и умения

Специалност „Международен туристически бизнес“ осигурява на обучаващите се конкурентен потенциал от знания и умения за управление и развитие на международния туризъм и на тази база възможности за успешна професионална кариера в посочените в квалификационната характеристика области.

  1. Обучение по специалност „Международен туристически бизнес“

Обучението в специалност „Международен туристически бизнес“ е адаптирано към глобалните изменения и съвременните тенденции в теорията и практиката на  международния туризъм, необходимостта от хармонизиране на университетското образование с европейските и световните стандарти, възможностите за конкурентноспособна професионална реализация.

 

  1. Възможности за реализация

Глобализацията на международния туризъм, нарастващата му роля на световния пазар, засилените процеси на интеграция в Европейския съюз, бумът на информационните и други технологии определят следните области от международния туризъм, в които магистрите се реализират:

  • управление на туризма на макроравнище (туристическа дестинация);
  • управление на туризма на  ниво официални международни организации и НПО;
  • научни изследвания в областта на международния туризъм;
  • консултантска дейност и експертиза в областта на  международния туризъм;
  • международни хотелиерски и ресторантьорски вериги;
  • международен маркетинг в туризма;
  • туроператорска, посредническа дейност и онлайн дистрибуция.
  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Международен туристически бизнес“

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот; Националната квалификационна рамка на Р. България (НКРБ), в която са представени знания, умения и компетентности (в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Международен туристически бизнес“ се предоставя възможност за балансирано развитие на всички ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите завършили специалност „Международен туристически бизнес“ са:

  1. Предприемаческа  - Планиране, управление на проекти, стратегическо мислене, оценка на силни и слаби страни, риск мениджмънт, инвестиции, управление на средства, решаване на проблеми, финансова грамотност, анализ на ключови икономически показатели, форми на организация на бизнеса, управление на ресурси и средства, варианти за финансиране, управление на човешките ресурси, делови умения, информирани решения, отговорност, отчетност, комуникация, договаряне, самостоятелна и екипна работа, мотивиране, социално предприемачество.
  2. Гражданска - Познания за хората, групите, екипите, икономиката, културата обществото; познаване на националните и разбиране на европейските ценности; цели и политика на социални и политически организации; обективна информираност за световни екологични и демографски промени; европейска интеграция; многообразие и културна идентичност в света; участие в демократични механизми за избори и вземане на решения интерес към социални, икономически и политически събития; стремеж към социална справедливост.
  3. Компетентност на културна осведоменост и изява - Тази компетентност изисква познаване на местните, националните, регионалните, европейските и световните култури и изяви, включително техните езици, наследство, традиции и продукти на културата, както и разбиране как тези изяви могат взаимно да си влияят и да влияят върху представите на отделния човек. Тя включва разбиране на различните начини на предаване на идеи между творец, участник и публика посредством писмени, печатни текстове и текстове в цифров формат, театър, филм, танц, игри, изкуство и дизайн, музика, ритуали, архитектура, както и хибридни форми. Изисква разбиране на собствената развиваща се идентичност и културно наследство в един свят на културно многообразие, мотивиране.

 

 

Дата: 12.03.2024 г.                                         Ръководител катедра: доц. д-р Георгина Луканова             

 

 

Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Специализиращи
Франчайзинг в хотелиерството и ресторантьорството 9 8 Изпит 240 165 75
Мениджмънт на туристическата дестинация 9 8 Изпит 240 165 75
Мениджмънт на събития 9 6 Изпит 180 120 60
Регулиране и устойчиво развитие на международния туризъм 9 8 Изпит 240 180 60
Мониторинг на международния туристически бизнес 10 8 Изпит 240 180 60
Геополитика и геостратегия на туризма 10 8 Изпит 240 180 60
Етнокултурно ландшафтознание 10 8 Текуща оценка 240 180 60
Избираеми дисциплини (1) 10 6 Текуща оценка 180 120 60
Общо за Специализиращи 60 1800 1290 510
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
10 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 75 2250 1740 510


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 10 3 90 60 30
Чужд език-немски 10 3 90 60 30
Чужд език-френски 10 3 90 60 30
Чужд език-руски 10 3 90 60 30
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти