Икономически университет – Варна

Дигитални технологии в бизнеса

ОКС: Магистър

Форма на обучение: Редовно обучение, Редовно обучение (Ян.прием)

Брой семестри: 2

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2024

Обучението по магистърска програма „Дигитални технологии в бизнеса“ има за цел формиране на знания и умения за приложението на различни дигитални технологии в бизнеса. Основните направления на обучението обхващат съвременни софтуерни технологии и AI концепции като: Бизнес анализи и извличане на знания, Електронен бизнес, Киберсигурност, Технологии в дигиталния маркетинг, Облачни технологии, Пост-релационни бази от данни.

Магистърската програма е в професионално направление „Икономика“, като в нея могат да се запишат студенти, завършили различни специалности в ОКС „бакалавър“. Тя дава възможност за надграждане на придобитите компетентности в бакалавърска степен и успешна професионална реализация като мениджъри, анализатори и консултанти в областта на информационните технологии.

Обучението се осъществява в редовна форма, като актуални учебни материали са достъпни чрез платформата за електронно обучение в университета eLearn. В компютърните зали се използват актуални версии на софтуерни продукти (с академичен лиценз или с отворен код). Студентите имат възможност да реализират практически задания, да работят по реални казуси и проекти, подпомогнати от квалифицирани преподаватели.

  1. Основно предназначение на квалификационната характеристика

    Квалификационната характеристика има следното предназначение:

 

  • Да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение;
  • Да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за магистър по „Дигитални технологии в бизнеса“;
  • Да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на студентите от специалността;
  • Да ориентира обучаващите се за длъжностите, които могат да заемат след завършването си.

Обучението по специалността се осъществява на широка научна, теоретична и практическа основа с използване на съвременни методи, средства и информационни технологии.

 

  1. Професионални знания и умения

Целта на обучението по специалността е да се формират у студентите знания, умения и компетенции за изпълняване на разнообразни дейности в областта на управлението на информационните активи на организациите. Конкретното описание на професиите, за които се подготвят студентите, е посочено в раздел IV на настоящата характеристика.

Основните знания, умения и компетенции, към които е насочено обучението по специалността, са в следните насоки:

  1. Изграждане на бази от данни и системи с бизнес интелигентност.
  2. Управление на интегрирането на нови данни с цел подобряване ефективността на бизнеса.
  3. Разработване и поддържане на уеб приложения и системи за е-бизнес.
  4. Сигурност на информационните системи (киберсигурност).
  5. Анализ на големи обеми от данни, получени чрез процеси на извличане, трансформация и зареждане в общо хранилище под формата на склад от данни или решение за Big Data.
  6. Приложение на технологии в дигиталния маркетинг.

 

  1. Обучение по специалност „Дигитални технологии в бизнеса“

Посочените знания, умения и компетенции се формират чрез изучаване на дисциплини като: Електронен бизнес; Бизнес анализи и извличане на знания; Киберсигурност; Пост-релационни бази от данни; Технологии в дигиталния маркетинг и др.

За студентите, завършили ОКС „бакалавър“ в ПН 3.8 „Икономика“ по други специалности, е предвидено изучаването на специални дисциплини от областта на информационните системи и управлението на информация: Основи на информационните системи; Бази от данни. Студентите, завършили ОКС „бакалавър“ в други области на висшето образование и други ПН, изучават фундаментални икономически дисциплини като: Количествени методи, Въведение във финансите, Мениджмънт и маркетинг и др.

За ефективното формиране на знания и умения се използват разнообразни форми за обучение: практически занятия в компютърни лаборатории; решаване на казуси и задачи от практиката; разработване на курсови проекти; самостоятелни проучвания и презентации; екипна работа и др. Осигурен е достъп до съвременни софтуерни продукти по академичните програми на водещи ИТ фирми. Студентите имат възможност да се включат в стажантски програми и международна студентска мобилност.

Обучението по специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ се реализира в редовна форма. Завършилите получават ОКС „магистър“ по „Икономика“. Обучението завършва с държавен изпит по специалността, като на студентите се предоставя възможност да избират между две форми: защита на магистърска теза или комплексен държавен изпит.

Завършилите пълния курс на обучение получават ОКС „магистър“ по професионално направление „Икономика“ в съответствие с националния класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и в съответствие с държавните изисквания за придобиване на висше образование в Република България.

Дипломирането на студентите е регламентирано в Правилник за дейността на Икономически университет – Варна (https://ue-varna.bg/uploads/filemanager/303/regulations/Pravilnik_UE.pdf).

До държавен изпит се допускат всички студенти, изпълнили всичките си задължения по учебен план (чл. 119 от Правилника за дейността на Икономически университет – Варна). Държавните сесии се провеждат в три последователни сесии, непосредствено след приключване на учебната година, по предварително обявен график – през месеците юни, септември и януари.

Условие за дипломиране е успешно полагане на всички семестриални изпити и успешно полагане на държавен изпит. Конспект за държавен изпит, указания за разработване на магистърска теза, документи за допускане до държавен изпит, срокове за подаване на документи, график за провеждане на държавния изпит са публикувани на уеб сайта на катедра „Информатика“ (https://ue-varna.bg/bg/p/7955/katedra-informatika/diplomirane).

 

  1. Възможности за реализация

Цел на магистърската програма по „Дигитални технологии в бизнеса“ е да подготви квалифицирани професионалисти, които да: (1) работят в бизнес организации (в т.ч. ИТ фирми) и в структурите на публичната администрация; (2) могат ефективно да изпълняват задълженията си на специалисти по анализ на големи обеми от данни, които могат да бъдат и неструктурирани; (3) създават и прилагат ефективно ИТ решения; (4) мислят креативно и анализират бизнес и информационни процеси; (5) изграждат модели за прогнозиране на бизнес процеси на база анализ на исторически данни, (6) решават въпроси, свързани с киберсигурността, (7) прилагат облачни технологии.

Завършилите програмата могат да се реализират като специалисти по анализ на данни, консултанти за приложение на бизнес интелигентност, разработчици на ETL процеси и решения, системни анализатори, мениджъри на ИТ проекти, бизнес анализатори, специалисти по внедряване, поддържане и развитие на информационни системи, консултанти по услуги за клиенти, специалисти по електронен бизнес, маркетинг и мениджмънт на софтуерни и информационни продукти, преподаватели, специалисти по киберсигурност и др.

Завършилите магистърската програма могат да продължат обучението си като докторанти в Икономически университет – Варна или в други университети у нас и в чужбина.

 

  1. Компетентности, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Дигитални технологии в бизнеса“

Студентите придобиват знания, умения и компетентности (лични и професионални) в съответствие с Националната квалификационна рамка (https://www.navet.government.bg/bg/media/NQF_bg.pdf) – ниво 7:

Знания:

  • притежават широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в съответната област и надграждат достигнатото в предходния етап на обучение;
  • владеят високоспециализирани практически и теоретични знания, вкл. авангардни, които формират основата за оригиналност в разработването и прилагането на нови идеи и решения.

Умения:

  • владеят богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения;
  • правят диагностика на проблемите и ги решават, като се основават на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, като проявяват способност за генериране на нови знания и процедури, свързани с провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
  • формулират адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост;
  • развиват нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики.

Компетентности за самостоятелност и отговорност:

  • умеят да изграждат административно-организационни структури и самостоятелно да управляват екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда;
  • проявяват творчество и новаторство при разработването на проекти;
  • инициират процеси и организират дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
  • формулират политики и демонстрират лидерски качества за реализацията им.

Компетентности за учене:

  • системно и задълбочено оценяват познанията си и идентифицират потребности от нови знания;
  • притежават висока степен на самостоятелност и лесно се ориентират в сложно научно съдържание, прилагайки подходящи подходи към овладяването му;
  • използват разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
  • владеят богат понятиен апарат и проявяват способности за концептуално и абстрактно мислене.

Комуникативни и социални компетентности:

  • умеят да представят ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
  • разработват и излагат аргументирани схващания относно социални процеси и практики и обосновават предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
  • пълноценно общуват на някои от най-разпространените европейски езици.

Професионални компетентности:

  • събират, обработват и интерпретират специализирана информация от областта на информационните системи и ИТ с цел решаване на конкретни задачи;
  • интегрират широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
  • правят обосновани преценки и намират решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
  • демонстрират способности за адекватно поведение и взаимодействие в професионална и/или специализирана среда;
  • способни са да решават проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знания, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
  • умеят да инициират промени и да управляват процесите на развитие в сложни условия, ангажират се с важни научни, социални и нравствени проблеми, възникващи в процеса на работата или обучението.

 

В съответствие с Препоръката на Съвета на Европейския съюз (ЕС) от 22 май 2018 г. за прилагане от държавите членки на политика, подкрепяща развитието на ключови компетентности за учене през целия живот

(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=GA), Националната квалификационна рамка на Р. България (в която са представени знания, умения и компетентности, в т.ч. лични и професионални), в ИУ-Варна се прилага компетентностен подход в обучението на студентите, насочен към формиране на необходимите общокултурни, професионални и личностни компетентности.

В основата на приложението на компетентностния подход в ИУ-Варна е приоритетната ориентация на образованието към неговите резултати: формиране на потребността от страна на обучаваните студенти за непрекъснато развитие и придобиване на социални, културни и професионални компетентности, самоопределение, социализация, развитие на личността и самоусъвършенстване.

При обучение в специалност „Дигитални технологии в бизнеса“ се предоставя възможност за балансирано развитие на ключови компетентности в съответствие с компетентностния модел, а именно: езикова грамотност; многоезикова компетентност; математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки, технологиите и инженерството; цифрова компетентност; личностна компетентност; гражданска компетентност; предприемаческа компетентност и компетентност на културна осведоменост и изява.

По-важните ключови компетентности, които придобиват магистрите, завършили специалност „Дигитални технологии в бизнеса“, са:

  1. Цифрова компетентност – умения за използване на съвременен бизнес софтуер; умения за работа с ERP системи; използване на софтуер за решаване на приложни задачи; умения за създаване на релационни и пост-релационни бази от данни; умения за създаване на електронни магазини; умения за работа с големи данни (big data); умения за създаване на цифрово видео и графика.
  2. Личностна компетентност – придобиване на умения за решаване на реално съществуващи задачи чрез специализиран софтуер; организационни умения; справяне с конфликтни ситуации; умения за следене на новостите в ИТ бизнеса, усъвършенстване на получените знания и умения; умения за работа в екип, в т.ч. при използване на облачни технологии; способност за водене на конструктивни диалози; способност за ефективно управление на времето и информацията.
  3. Математическа компетентност и компетентност в областта на точните науки –способност за развиване и прилагане на математическо мислене и поглед с цел създаване на правилни алгоритми; приложение на умения за решаване на алгоритмични проблеми; умения за създаване на алгоритми при надграждане на ERP системи; умения за прилагане на математически модели в киберсигурността.
Специалност
Начална година
2024
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Специализиращи
Магистърски семинар 9 6 Изпит 180 150 30
Бизнес анализи и извличане на знания 9 8 Изпит 240 165 75
Електронен бизнес 9 8 Изпит 240 165 75
Киберсигурност 9 8 Изпит 240 180 60
Технологии в дигиталния маркетинг 10 8 Изпит 240 165 75
Облачни технологии 10 8 Изпит 240 180 60
Пост-релационни бази от данни 10 8 Изпит 240 165 75
Избираеми дисциплини (1) 10 6 Изпит 180 120 60
Общо за Специализиращи 60 1800 1290 510
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Защита на дипломна работа
  • Комплексен държавен изпит по специалността
10 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 75 2250 1740 510


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-английски 10 3 90 60 30
Чужд език-немски 10 3 90 60 30
Чужд език-френски 10 3 90 60 30
Чужд език-руски 10 3 90 60 30
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти