Икономически университет – Варна

Достъп до обществена информация

Вътрешни правила за предоставяне на достъп
до обществена информация в Икономически университет – Варна

РАЗДЕЛ I

Общи положения

Чл.1 (1) С тези вътрешни правила се регламентира организацията на работа в Икономически университет-Варна (ИУ-Варна) свързана с предоставянето на достъп до обществена информация по смисъла на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

(2) Правилата уреждат:

1. редът за приемане, регистриране и разглеждане на заявления за достъп до обществена информация;

2. изготвянето на решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до обществена информация и обжалването му.

3. формите за предоставяне на достъп до обществена информация.

4. дължимите разходи за предоставянето на достъп до обществена информация.

(3) Предмет на вътрешните правила е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на ИУ-Варна.

(4) Вътрешните правила не се прилагат за достъп до лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни, както и до класифицирана информация по смисъла на Закона за квалифицираната информация.

Чл. 2.(1) Целта на вътрешните правила е да се удовлетвори правото на достъп до обществена информация на всеки гражданин на Република България при спазване на реда и основните принципи, определени в ЗДОИ.

(2) Вътрешните правила се отнасят за достъп до обществена информация, която се създава или съхранява от ИУ-Варна.

(3) Право на достъп до обществена информация има всеки гражданин на Република България, чужденците и лицата без гражданство, както и всички юридически лица.

(4) Лицата по ал. 3 имат право на повторно използване на информация от обществения сектор.

Чл. 3. (1) Вътрешните правила не се прилагат за информация, която:

1. се предоставя във връзка с административното обслужване на физическите и юридическите лица;

2. се съхранява в Националния архивен фонд на Република България;

3. представлява лични данни.

(2) Достъпът до обществена информация и предоставянето на информация от обществения сектор за повторно използване могат да бъдат пълни или частични.

 

РАЗДЕЛ II

Приемане, регистриране и разглеждане на заявления за достъп до обществена информация

Чл. 4 (1) Достъп до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване.

(2) Заявлението се счита за писмено и в случаите, когато е направено по електронен път на адреса на електронната поща обявена на уеб страницата на ИУ-Варна в секция „Достъп до обществена информация“. В тези случаи не се изисква подпис съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (OB, L 257/73 от 28 август 2014 г.) и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.

Чл. 5. (1) Заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация съдържа:

1. трите имена, съответно наименованието и седалището на заявителя;

2. описание на исканата информация;

3. предпочитаната форма за предоставяне на достъп до исканата информация освен когато заявлението е подадено чрез платформата за достъп до обществена информация;

4. адреса за кореспонденция със заявителя или съгласие за използване на профил в системата за сигурно електронно връчване по чл. 26, ал. 2 от Закона за електронното управление;

5. отказ на заявителя за публикуване на платформата за достъп до обществена информация на заявлението му, подадено чрез електронна поща по чл. 4, ал. 2 и на решението и предоставената обществена информация по него.

(2) Ако в заявлението не се съдържат данните по ал. 1, т. 1, 2 и 4, то се оставя без разглеждане.

(3) Заявленията за достъп до обществена информация подлежат на регистрация в деловодната система на ИУ-Варна.

(4) По постъпили заявления се образува преписка, съдържаща документите свързани с дейностите по разглеждането им.

Чл. 6. (1) Устните запитвания за достъп до обществена информация се приемат от служител в сектор „Деловодство“ , който ги отразява в утвърдения образец на протокол (Приложение № 2). Протокола се подписва от заявителя и от служителя в сектор „Деловодство“, който го е съставил и се регистрира в деловодната система на ИУ-Варна.

(2) Разглеждането на устните запитвания за достъп до обществена информация се извършва по реда за разглеждане на писмените заявления.

(3) Когато заявителят не е получил достъп до искана обществена информация въз основа на устно запитване или счита предоставената му информация за недостатъчна, той може да подаде писмено заявление.

Чл. 7. (1) Писмените заявления за достъп до обществена информация се подават по утвърден образец (Приложение № 1) или в свободен текст, съдържащ реквизитите по чл. 5, ал. 1.

(2) Образецът на заявление се предоставя безплатно на хартиен носител в сектор „Деловодство“ на ИУ-Варна и се публикува на уеб страницата на ИУ-Варна в секция „Достъп до обществена информация“.

(3) Писмените заявления се регистрират в деня на постъпването им в деловодната система на ИУ-Варна.

Чл. 8. (1) Регистрираните устни запитвания и писмени заявления се насочват за резолюция, образуване на преписка и се разглеждат не по-късно от 14 дни от деня на завеждането им в деловодната система.

(2) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 10 дни, когато поисканата информация е в голям обем и е необходимо допълнително време за нейната подготовка. За удължаването заявителят се уведомява писмено.

(3) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 14 дни и когато исканата информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие за предоставянето ?.

Чл. 9. (1) В случаите, когато исканата информация не е точно и ясно формулирана, заявителят се уведомява за това с писмо, изпратено по пощата с обратна разписка, или по електронен път, когато заявителят е поискал информацията да му бъде предоставена по електронен път и е посочил адрес на електронната поща на която информацията да бъде предоставена.

(2) Ако заявителят не уточни предмета на исканата информация до 30 дни от получаване на съобщението, заявлението се оставя без разглеждане.

Чл. 10. (1) Когато исканата обществена информация се отнася до трето лице и за предоставянето ? е необходимо неговото съгласие, в 7-дневен срок от регистриране на заявлението/устното искане до третото лице се изпраща писмено искане за изричното му съгласие изразено писмено.

(2) При изразено несъгласие от третото лице в законоустановения срок за разглеждане на заявлението/устното искане на заявителя се предоставя обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива информация, която засяга интересите на третото лице.

(3) Не се иска съгласие на третото лице в случаите, когато то е задължен субект по ЗДОИ и отнасящата се до него информация е публична по смисъла на закона.

Чл. 11. (1) В случаите, в които ИУ-Варна не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението той препраща съответно заявлението, като уведомява за това заявителя. В уведомлението задължително се посочват наименованието и адресът на съответния орган или юридическо лице.

(2) В случаите, в които ИУ-Варна не разполага с исканата информация и няма данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок той уведомява за това заявителя.

 

РАЗДЕЛ III

Решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до обществена информация. Обжалване.

Чл.12.(1) Решение за предоставяне на достъп или отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, която се създава или съхранява от ИУ-Варна, както и за предоставяне на частичен достъп се взема от ректора на ИУ-Варна.

(2) Решението се изготвя от отдел "Правно обслужване" и се съгласува от заместник-ректора, в чието направление на дейност по попада предоставяната информация след изясняване на следните обстоятелства: каква информация се иска, попада ли в обхвата на понятието „обществена информация“ по смисъла на ЗДОИ, създадена или съхранявана ли е от ИУ-Варна, къде се намира, може ли да бъде предоставена, в какъв обем и в каква форма.

Чл. 13. (1) В решението, с което се предоставя достъп до исканата обществена информация, задължително се посочват:

1. степента на осигурения достъп до исканата обществена информация;

2. срокът, в който е осигурен достъп до исканата обществена информация;

3. мястото, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация;

4. формата, под която ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация;

5. разходите по предоставянето на достъп до исканата обществена информация.

(2) В решението могат да бъдат посочени други органи, организации или лица, които разполагат с по-пълна информация.

(3) Решението за предоставяне на достъп до исканата обществена информация се връчва на лично на заявителя от сектор „Деловодство“ срещу подпис или се изпраща по пощата с обратна разписка или се изпраща по електронен път, когато заявителят е поискал информацията да му бъде предоставена по електронен път и е посочил адрес на електронна поща.

(4) Срокът по ал. 1, т. 2 не може да бъде по-кратък от 30 дни от датата на получаване на решението.

Чл. 14. (1) За предоставения достъп до обществена информация се съставя протокол, който се подписва от заявителя и съответния служител предоставил информацията.

(2) В случаите, когато заявителят е поискал достъпът до информация да бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронната си поща, решението за предоставяне на достъп, заедно с копие на информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните се изпращат на посочения адрес на електронната поща, като в тези случи не се съставя протокол по ал.1 и не заплащат разходи по предоставяне на информацията.

(3) В случай, че заявителят е променил адреса на електронната си поща без да е уведомил за това или е посочил неверен или несъществуващ електронен адрес, информацията се счита за получена на датата ма изпращането ?.

Чл. 15. (1) При отказ за предоставяне на достъп до обществена информация в решението следва да бъде посочено и конкретното основание за отказ.

(2) Основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато:

1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2;

2. достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес;

3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

4. исканата информация е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации);

5. исканата информация съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от ИУ-Варна или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от ИУ-Варна.

(3) В случаите по ал. 1 се предоставя частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен.

Чл. 16. (1) Решението за предоставяне на частичен достъп съдържа съответно реквизитите на решение за предоставяне на достъп до информация в частта, с която се предоставя, и на решение за отказ за предоставяне на информация, в частта, с която се отказва или ограничава информация.

(2) Частичен достъп е налице, когато:

1. се предоставя информация по част от исканията в заявлението;

2. се предоставя на целия носител на информация, със заличени полета, съдържащи информация, достъпът до която е ограничен.

Чл. 17. Решенията за предоставяне на достъп до обществена информация или за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се обжалват пред Административен съд-Варна, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

 

РАЗДЕЛ IV

Форми за предоставяне на достъп до обществена информация

Чл. 18. (1) Формите за предоставяне на достъп до обществена информация са:

1. преглед на информацията – оригинал или копие или чрез публичен обществен регистър;

2. устна справка;

3. копия на материален носител;

4. копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват или публикуват данните.

(2) Достъп до обществена информация може да се предостави в една или повече от посочените в ал.1 форми.

(3) Когато заявител е лице, което има зрителни увреждания или увреждания на слухово-говорния апарат, достъпът до обществена информация се подготвя във форма, отговаряща на комуникативните му възможности.

Чл. 19. (1) Информацията се предоставя в исканата от заявителя форма, освен ако за нея няма техническа възможност.

(2) Информация по електронен път се предоставя само при изрично искане от заявителя, съгласно отбелязаното в заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация и посочен адрес на електронната поща, на която заявителят желае да получи информацията.

(3) В случаите по ал. 2 информацията се предоставя под формата на електронни файлове, съдържащи сканирани документи, на посочената от заявителя електронна поща.

(4) Когато в заявлението не са посочени данните по чл. 5, ал.1, т.3, достъпът се осъществява под формата посочена в решението за предоставяне на достъп.

(5) При всички случаи формата на достъп се съобразява със следните обстоятелства:

1. дали е налице техническа възможност за предоставянето ?;

2. дали заявената форма не е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето;

3. дали заявената форма не води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или нарушаване на авторски права.

 

РАЗДЕЛ V

Разходи за предоставяне на достъп до обществена информация

Чл. 20. (1) Достъпът до обществена информация е безплатен.

(2) Разходите по предоставяне на обществена информация се заплащат по нормативи, определени съгласно Наредба № Н-1 от 7 март 2022 г. за определяне на нормативи за заплащане на разходите по предоставяне на обществена информация и не могат да превишават материалните разходи по предоставянето.

(3) В случаите на неявяване на заявителя в срок до 30 дни от датата на получаване на решението или когато не плати определените разходи, е налице отказ на заявителя от предоставения му достъп до исканата информация.

(4) Алинея 3 не се прилага, когато заявлението е подадено по електронен път.

 

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. Настоящите вътрешни правила се издават на основание чл. 15а, ал.3 от ЗДОИ и влизат в сила от датата на утвърждаването им със заповед на ректора.

 

Документи за изтегляне

 

Годишни отчети за постъпили заявления по ЗДОИ