Икономически университет – Варна

Глобален търговски бизнес

ОКС: Магистър

Форма на обучение:

Брой семестри: 3

Професионална квалификация: Икономика

Професионално направление: Икономика

Начална година: 2021

Обучението в специалност "Глобален търговски бизнес" формира знания и умения по фундаменталните и приложни аспекти на икономиката и управлението на търговията, свързани със съвременните форми на търговския бизнес, разработването на конкурентни стратегии, международната търговия, търговската политика на Европейския съюз, проучването на вътрешните и международни пазари, управлението на риска в търговския цикъл, търговската логистика и контролинга в търговския бизнес, актуалните проблеми на глобализацията, управлението на проекти в рамките на магистърски семинар и др.

Специалност "Глобален търговски бизнес" в ОКС "магистър" (от учебната 2018/2019 г. в редовна електронна форма)

Специални дисциплини (СНУ, ДНДО, СПН):

Въведение в търговския бизнес
Организация на търговията и управление на търговските операции
Планиране и анализ на търговското предприятие

Специализиращи дисциплини (СС, СНУ, ДНДО, СПН):

Омниканална търговия
Конкурентоспособност на търговския бизнес
Търговска политика на Европейския съюз
Международна търговия
Международен логистичен мениджмънт
Магистърски семинар
Маркетингови изследвания

Избираема дисциплина (1 от 4):

  • Контролинг
  • Международно търговско право
  • Управление на качеството в търговския бизнес
  • Глобализация

Рекламна брошура на спец. "Глобален търговски бизнес" за учебната 2018/2019 г.

I. Основно предназначение на квалификационната характеристика

Квалификационната характеристика е за образователната степен „магистър“ в професионално направление и квалификация по икономика. Тя е предназначена за студентите, които се обучават и дипломират в специалност „Глобален търговски бизнес“ към катедра „Икономика и управление на търговията“.

Квалификационната характеристика има следното предназначение:

  • Да направи характеристика на учебните дисциплини и тяхното предназначение;
  • Да даде кратко описание на професионалните знания, умения и компетенции за магистър по “Глобален търговски бизнес”;
  • Да послужи като база за разработване и усъвършенстване на учебния план и учебното съдържание при обучение на студентите от специалността;
  • Да ориентира обучаващите се какви длъжности могат да заемат след завършването си.

II. Професионални знания и умения

Обучението се осъществява на широка научно-теоретическа и практическа основа, с използване на съвременни методи и средства, с акцент върху самостоятелната учебно-изследователска работа на студентите.

В процеса на обучението магистрите получават задълбочена подготовка и висока квалификация по фундаментални и приложни аспекти в областта на икономиката и управлението на търговията, свързани със съвременните форми на търговския бизнес, разработването на конкурентни стратегии, международната търговия, търговската политика на Европейския съюз, проучването на вътрешните и международните пазари, управлението на риска в търговията, търговската логистика и контролинга в търговския бизнес, стандартизацията и сертификацията, актуалните проблеми на глобализацията, управлението на проекти в рамките на магистърски семинар и др. Съдържанието на учебните дисциплини отразява редица актуални проблеми на теорията и практиката на търговията.

В процеса на обучението студентите - магистри получават едновременно и отраслова, и функционална подготовка. Отраслова – защото се подготвят специалисти, мениджъри и експерти за предприятия и структури от отрасъл „Търговия“. Функционална – защото се подготвят висококвалифицирани кадри с висше образование за търговските функции във всички предприятия от различните сектори на икономиката и социално-обществения живот.

III. Обучение по специалност „Глобален търговски бизнес“

Обучението по специалността се фокусира върху проблемите на икономиката, мениджмънта, логистиката и маркетинга в търговията с потребителски и индустриални продукти; организацията и технологията на търговските процеси; финансово-счетоводните и правни аспекти на търговския бизнес; разработването и реализирането на стратегии за развитие на бизнеса; извършването на икономически и пазарни анализи; обосновката на бизнес проекти за създаване на собствен бизнес; икономическата оценка на инвестиционни проекти; характера и особеностите на отделните подотрасли и сектори на търговията; търговското предприемачество, управлението на продажбите и човешките ресурси, търговската реклама, електронната търговия, продуктовия мениджмънт, борсовата търговия, бизнес комуникациите и търговските преговори, цените и ценообразуването в търговията, търговията с интелектуални и индустриални продукти, потребителската психология и поведение и др.

Съдържанието на учебните дисциплини отразява актуалните въпроси на теорията и практиката на търговията, като позволява на завършилите специалността да бъдат конкурентоспособни на трудовия пазар в страната и чужбина. Подготовката в бакалавърска степен завършва със защита на дипломна работа или с комплексен държавен изпит и дава възможност за продължаване на образованието в магистърска степен на обучение.

IV. Възможности за реализация

Завършилите специалността магистри могат да осъществяват следните основни функции и дейности като заемат съответните длъжности в различни направления от средните и висшите равнища на мениджмънта:

  • ръководители на високо равнище в големи фирми, организации, дружества, кооперации, холдинги, министерства, като заемат различни длъжности (1210-6005 Директор, организация; 1120-6006 Директор, предприятие; 1120-7013 Заместник-директор, организация; 1120-7014 Заместник-директор, предприятие; 1120-7002 Изпълнителен директор; 1221-7001 Търговски директор; 1120-9034 Председател, кооперация; 1120-7022 Прокурист (търговски управител); 1120-7023 Управител, търговско дружество и др.);
  • ръководители на големи структурни звена, осъществяващи дейност по: стратегическо планиране, маркетинг, контролинг, организация, координация, управление на човешките ресурси, информационно осигуряване и електронен бизнес  и др. (1219-6010 Ръководител на административен отдел; 1211-6005 Ръководител на финансов отдел; 1212-6004 Ръководител на отдел по човешки ресурси; 1221-6007 Ръководител, отдел по маркетинг; 1221-6002 Управител по продажби и маркетинг; 1221-6008 Ръководител, отдел по продажбите и др.);
  • икономическа, организационна и мениджърска дейност в областта на маркетинговите проучвания на пазара и логистиката (1221-6005 Мениджър, проучване на пазари; 2431-6009 Аналитик, проучване на пазара; 2431-6002 Експерт, маркетинг; 2421-6005 Експерт, логистика; 1324-6029 Ръководител, отдел доставки и др.);
  • ръководни и изпълнителски длъжности в стратегическото и оперативното управление на всички бизнес единици, независимо от тяхната отраслова принадлежност и форма на собственост (1213-7043 Ръководител отдел по икономически анализи и прогнози; 2631-7004 Главен икономист; 2413-6003 Експерт, финансови и стопански анализи; 2431-6005 Експерт, външна търговия и др.);
  • специалисти и мениджъри във функционалните звена за управление и търговските отдели на предприятия от производството, селското стопанство, външнотърговската дейност, банково-застрахователния бизнес, сектора на туризма и услугите (1221-6007 Ръководител, отдел по маркетинг и търговия; 1221-6008 Ръководител, отдел по продажбите; 1211-7002 Финансов мениджър; 1120-7045 Регионален мениджър);
  • управление на отделни страни от дейността на специализираните търговски фирми в т.ч. в малкия и средния бизнес и големите търговски вериги (2421-6009 Анализатор, ефективност на търговската дейност; 2421-6006 Експерт-търговия; 1221-6003 Мениджър продажби; 1221-6004 Маркетинг мениджър; 1420-3003 Управител, търговия на дребно; 1420-3001 Управител, търговия на едро; 1420-3004 Управител, магазин; 1420-3005 Управител, супермаркет; 1420-3006 Управител, универсален магазин; 1439-3002 Управител, търговски център; 1412-3001 Управител, заведения за обществено хранене; 1412-3006 Управител, ресторант; 1324-3003 Управител, складово стопанство и др.; Ръководител отдел, складово стопанство 1420-5007; Супервайзър, магазин 5222-3001; 2434-6003 Агент, родажби ИКТ; 2434-6004 Консултант продажби ИКТ; 2434-6002 Търговски представител: ИКТ; 5221-3001 Управител, търговия на дребно (доставки по домовете); 5221-3002 Управител, търговия на дребно (магазин на самообслужване) и др.;
  • специалисти и експерти по търговия в сферата на държавната и общинската администрация и неправителствените организации (1213-6012 Директор, дирекция в община; 1213-6024 Началник отдел в община/район; 1114-7023 Директор, организации с нестопанска цел и др.);
  • търговски представители, посредници или бизнесконсултанти (1219-6002 Управител, бизнес услуги; 2423-6003 Експерт, организация на труда и др.);
  • стартиране, организация, ръководство и управление на самостоятелен търговски бизнес (5221-3003 Собственик, малък магазин);
  • учители по икономика, организация, управление, финанси, планиране и анализ на търговията в средни училища (2352-5002 Учител, ресурсен);
  • да продължат обучението си в докторантура, да работят във висши училища и научни организации, като асистенти, преподаватели и научни сътрудници (2310-7002 Асистент; 2310-6001 Преподавател, университет и др.).

V. Компетенции, които ще бъдат придобити от студентите при обучение в специалност „Глобален търговски бизнес“

Съгласно Националната квалификационна рамка, студентите придобиват следните компетенции:

  • Самостоятелност и отговорност:
  • притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;
  • поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
  • проявява творчество и инициативност в управленската дейност;
  • преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност;
  • Компетентности за учене:
  • последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;
  • Комуникативни и социални компетентности:
  • формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;
  • изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
  • проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с другите;
  • пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;
  • Професионални компетентности:
  • събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта на търговията с цел решаване на конкретни задачи;
  • прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
  • проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;
  • използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работа.
Специалност
Начална година
2021
Изучавани дисциплини Семестър Кредити Форма на контрол Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Фундаментални
Теория на счетоводството 10 12 Изпит 330 300 30
Въведение във финансите 10 12 Изпит 330 300 30
Мениджмънт и маркетинг 10 12 Изпит 330 300 30
Икономикс 10 12 Изпит 330 300 30
Количествени методи 10 12 Изпит 330 300 30
Общо за Фундаментални 60 1650 1500 150
Специални
Търговски мениджмънт 11 5 Изпит 120 90 30
Основи на търговския бизнес 11 5 Изпит 120 90 30
Планиране и анализ на търговската дейност 12 5 Изпит 120 90 30
Общо за Специални 15 360 270 90
Специализиращи
Конкурентоспособност на търговския бизнес 11 8 Изпит 203 165 38
Търговска политика на Европейския съюз 11 8 Изпит 210 180 30
Международна търговия 11 6 Изпит 150 120 30
Омниканална търговия 11 8 Изпит 203 165 38
Магистърски семинар 12 8 Текуща оценка 210 180 30
Маркетингови изследвания 12 8 Изпит 210 180 30
Международен логистичен мениджмънт 12 8 Изпит 210 180 30
Избираеми дисциплини (1) 12 6 Текуща оценка 150 120 30
Общо за Специализиращи 60 1546 1290 256
Дипломиране
Избираеми дисциплини (1)
  • Комплексен държавен изпит по специалността
  • Защита на дипломна работа
12 15 Изпит 450 450 0
Общо за Дипломиране 15 450 450 0
Общо за целия курс на обучение 150 4006 3510 496


Факултативни дисциплини Семестър Кредити Студентска заетост
общо извънаудиторна аудиторна
Чужд език-португалски 12 3 75 60 15
Чужд език-руски 12 3 75 60 15
Чужд език-френски 12 3 75 60 15
Чужд език-немски 12 3 75 60 15
Чужд език-английски 12 3 75 60 15
1 Дисциплината се изучава само от чуждестранни студенти